¿DE DÓNDE VENIMOS, HACIA DÓNDE VAMOS? HISTORIA DE LA EDUCACIÓN Y LA INTERPRETACIÓN AMBIENTAL EN COSTA RICA

¿DE DÓNDE VENIMOS, HACIA DÓNDE VAMOS? HISTORIA DE LA EDUCACIÓN Y LA INTERPRETACIÓN AMBIENTAL EN COSTA RICA

Authors

  • Amanda Jiménez-Aceituno Universidad Autónoma de Madrid
  • Natalia Zamora-Bregstein Istituto Nacional de Biodiversidad (INBio)
  • Javier Benayas del Álamo Universidad Autónoma de Madrid

Keywords:

Historical review, Environmental Education and Interpretation, SINAC, MEP, Public universities, NGOs

Abstract

The history of the Environmental Education and interpretation in Costa Rica goes back to the 70s, when the development of the international policies in these areas occurred. We present a description of the evolution of these disciplines from its origins until now, from a four-levels approach: (1) the National System of Conservation Areas, (2) the Ministry of Public Education, (3) the public universities and (4) NGOs. For this aim, we present the results gathered from an exhaustive literature compilation and 20 interviews applied to several experts in Environmental Education and Interpretation in the country. The results show a strong institutional development of Environmental Education in the country. However, in the future it seems necessary to address the issue of coordination among institutions, their continuity in time, and the role to be played by environmental interpretation.

References

Blum, N. (2008). Environmental Education in Costa Rica: building a framework for sustainable development? International Journal of Educational Development, 28: 348-358.

Blum, N. (2009). Teaching science or cultivating values? Conservation NGOs and Environmental Education in Costa Rica. Environmental Education Research, 15(6): 715-729.

Guier, E., Rodríguez, M. y Zúñiga, M. E. (2004). Educación Ambiental en Costa Rica: tendencias evolutivas, perspectivas y desafíos. Revista Biocenosis, 18 (1-2): 1-25.

Hall, O., Valverde, M. y Orozco, A. L. (2009). Amor y gratitud al mar. “Una educación de cara al mar”. San José, Costa Rica: Programa Nacional de Educación Marina del MEP.

Hernández, G. (2008). Aula al aire libre. Evaluación y sistematización de un programa de Educación Ambiental formal. Proyecto de graduación Licenciatura en Interpretación Ambiental, Escuela de Biología, Universidad de Costa Rica.

Hernández, L., Wong, G., Mena, Y. y Arguedas, S. (2010). Educación Ambiental como estrategia para la conservación de fauna silvestre en la Península de Osa, Costa Rica. Biocenosis, 24: 54–60.

Jacobson, S. K. y Robles, R. (1992). Ecotourism, sustainable development, and conservation education: development of a tour guide training program in Tortuguero, Costa Rica. Environmental Management, 16 (6): 701-713.

MINAE (2000). El Sistema Nacional de Áreas de Conservación: evolución y perspectivas. San José, Costa Rica. Recuperado de http://www.sinac.go.cr

MINAE (2006). Visitas a las áreas silvestres protegidas administradas por el SINAC. San José, Costa Rica. Recuperado de http://www.sinac.go.cr

Morales, J. M. (1992). Manual para la interpretación ambiental en áreas silvestres protegidas. Oficina Regional FAO para América Latina y el Caribe.

Morrison, O (2010). Herramientas de apoyo para la enseñanza de la interpretación ambiental. Proyecto de graduación Licenciatura en Interpretación Ambiental, Escuela de Biología, Universidad de Costa Rica.

Rodríguez, E. (2004). Costa Rica en el siglo XX. Tomo II. San José, Costa Rica: Editorial Universidad Estatal a Distancia.

Solano, E. (2006). La evolución de la Educación Ambiental en Costa Rica. Revista de Ciencias Sociales de la Universidad de Costa Rica, 111-112: 71-80.

Solís, V., Zúñiga, M.E., Mena, Y., Siles, G. y Calderón, P. (1998). Manual de Educación Ambiental para Centroamérica. San José, Costa Rica: Comisión Costarricense de Cooperación con la UNESCO.

UNED (2002). Catálogo de publicaciones y audiovisuales de la UNED sobre el ambiente. 1977-2002. San José, Costa Rica: Editorial Universidad Estatal a Distancia.

Published

2015-06-22

How to Cite

Jiménez-Aceituno, A., Zamora-Bregstein, N., & Benayas del Álamo, J. (2015). ¿DE DÓNDE VENIMOS, HACIA DÓNDE VAMOS? HISTORIA DE LA EDUCACIÓN Y LA INTERPRETACIÓN AMBIENTAL EN COSTA RICA. Biocenosis, 29(1-2). Retrieved from https://revistas.uned.ac.cr/index.php/biocenosis/article/view/885
Loading...