Environmental Education of costarrican children in school age: Shared responsability by the Ministerio de Educación Pública and home
Keywords:
Education, Social responsibility, Environmental Management, MEP official proposal, Complicity between school and family.Abstract
The article initiates with a short introduction that clarifies the word curriculum as well as the role it accomplishes in education, in the interest of comprehending the responsibility of education in the environmental management of Costa Rica. An official proposal of the Public Education Ministry is set out before the transversal theme: environmental culture for the sustainable development, which at the same time includes four areas of sustainable development and the challenges in which they interact. The competencies that are developed are looked over, aside from the thematic core, the general objective, profile characteristics and contents in which the core is associated for each level of primary education are studied. As a last step, it is imperative for parents to assume, with a share of responsibility, the relation with the formal curriculum to accomplish their children’s environmental education, so that this knowledge affects profoundly in their daily lives and be part of a new and necessary way of assuming the protection of the environment.References
Bolaños, G. y Molina, Z. (2005). Introducción al currículo. (19° reimpresión). San José, Costa Rica: Editorial EUNED.
Centro de Referencia Latinoamericano para la Educación Preescolar (CELEP). (sf) La familia en el proceso educativo. Fragmentos del Módulo Familia en el Proceso Educativo, elaborado por especialistas del CELEP para la Maestría en Educación Preescolar que desarrolla la Asociación Mundial de Educadores Infantiles (AMEI). Recuperado de http://www.campus-oei.org/ celep/celep6.htm
Consejo Superior de Educación (sf). La Política Educativa hacia el Siglo XXI. San José, Costa Rica. Recuperado de http://www.oei.es/quipu/costarica/politicaeducativasigloXXI.pdf
D’ Angelo, E. y Medina, A. (1999). Elección de materiales desde un enfoque didáctico comunicativo. En Materiales y recursos: La educación en los primeros años. (pp. 52-77). Buenos Aires, Argentina: Ediciones Novedades Educativas. Recuperado de http://redes.cepcordoba.org/mod/resource/view.php?id=1266
De Alba, A. (1995). Curriculum: Crisis, mito y perspectivas. Argentina: Miño y Dávila editores. S.R.
Jimeno, J. (2007). El Curriculum: Una reflexión práctica. Novena edición. Ediciones MORATA. Madrid, España.
Ministerio de Educación Pública. (sf). La transversalidad en los programas de estudio. Recuperado de http://www. drea.co.cr/ingles/documentos/inglesiiciclo.pdf)
Ministerio de Educación Pública. Orientaciones Curriculares Nacionales. (2009). Despacho del Viceministerio Académico. Dirección de Desarrollo Curricular. San José. Costa Rica. Recuperado de http://www.educatico.ed.cr
Programa Estado de la Nación. (2012). Decimoctavo Informe Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. Capítulo 4: Armonía con la naturaleza. San José, Programa Estado de la Nación. Recuperado de http://www.estadonacion.or.cr/biblioteca-virtual/ costa-rica/estado-de-la-nacion/informe-actual/ informe-por-capitulo/armonia
Quesada, G. (2008). Garantías Ambientales: un nuevo modelo ecológico-político para Costa Rica y el mundo. Biocenosis, 21 (1-2): 119-124