School, family and community in the Environmental Education of the Escuela Bolivariana Las Veritas, Barquisimeto-Venezuela
Keywords:
Non-formal Environmental Education, Andragogy, Community cooperation towards environmental conservationAbstract
This study framed in positivist paradigm, descriptive field, aims to determine the school, family and community involved in environmental education Bolivarian The Veritas School, Iribarren Municipality in Barquisimeto, Lara state. The study subjects is made with sixty subjects, they answered three instruments to know if they really involved in environmental education offered at the school. The family answered an instrument consisting of twenty questions with response alternatives yes and no and the community responded a second instrument that also consists of twenty questions with response alternatives yes and no, but instead the instrument was applied to three members of the Common Council, further comprising thirteen questions with response alternatives yes and no. The results indicate that teachers involve family and community and the Common Council in activities related to environmental education, but it is evident that they do not create projects to solve the environmental problems of the community, in addition, it is shown that the family the community and the Community Councils have not participation in the plans and programs set by teachers towards environmental conservation.
References
Cáceres (2002). Participación de los padres. Trabajo de investigación. Recuperado de http// www.juntaes. Es/ consejerías/ect/gaceta/02002/opinión.htlm.
Cantón, I. (2001). Participación de la comunidad en los centros docentes Madrid-España. Recuperado de http//www.De.asm.Edu/echen.
Castro, A. (1995). Educación Ambiental. Madrid: Analler.
Centro Nacional para el Mejoramiento de la Enseñanza de la Ciencia, CENAMEC. (1996). Carpeta de Educación Ambiental para Docentes de Educación Básica. Caracas, Venezuela.
Conferencia de las Naciones Unidas (2002). Programa de las Naciones Unidas para el medio ambiente. Oficina Regional para América Latina y del Caribe. Declaración de la Conferencia. Recuperado de http://www. pnuma.org/docamb/mh1972.php.
Constitución de la República Bolivariana de Venezuela (1999). Gaceta Oficial Nº 36.860. Diciembre 30 de 1999.
Congreso Internacional de Educación y Formación sobre el Medio Ambiente (1987). Congreso de Moscú. Recuperado de http://www.slideshare.net/ritacf20/ congreso-de-mosc-1987.
Cunill, N. (1991). Participación ciudadana. Caracas: Centro Latinoamericano de Administración para el Desarrollo.
Espinoza de Moreno, V. (1994). Redes sociales en el manejo de situaciones de crisis familiar. Ponencia presentada en el Simposio sobre Capital Social del tercer Congreso Chileno de Antropología (Temuco, 9 al 12 de Noviembre de 1998).
Estocolmo (1972). Educación Ambiental. Recuperado de http://ve.kalipedia.com/isica-quimica/tema/reciclado basura.html?x1=2007041 8Klpcnaecl_32.Kes.
Peralta, L. (2003). Estrategias integradoras escuela-comunidad en el área de Educación Ambiental. Caso Unidad Educativa Rafael Castillo Duaca Municipio Crespo del Estado Lara. Trabajo de grado no publicado. Núcleo Región Centroccidental. Barquisimeto.
Pérez, C. (2006). Estrategias gerenciales para la promoción de la participación de la Unidad Educativa en materia de Educación Ambiental. Escuela Básica Cabudare, Municipio Palavecino Estado Lara. Trabajo de especialización no publicado. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Barquisimeto.
Saldivia, D. (2008). Participación del Consejo Comunal en la toma de decisiones de los proyectos comunitarios en defensa del ambiente de La Unidad Educativa “Los Sauces” Parroquia Catedral Municipio Iribarren del estado Lara. Trabajo de grado no publicado. Universidad Yacambú. Barquisimeto.
Scarpato, S. (2006). El Impulso. 19 de febrero. C-2.
Sistema Educativo Bolivariano. (2007). Currículo Nacional Bolivariano. Caracas, Venezuela.
Stringer, T. (1992). Motivation and organizational climate. Boston. Division of Research Graduate School of Business Administration Harvard University.
Universidad Pedagógica Experimental Libertador (1998). Manual de Trabajo de Grado y Tesis Doctorales. Caracas-Venezuela: FEDEUPEL.
Yépez, C. (2004). La participación y las comunidades educativas. Caracas