Analysis of resilience and academic performance among university students
DOI:
https://doi.org/10.22458/rna.v12i1.3534Keywords:
Resilience, protective factors, risk factors, academic successAbstract
Resilience has taken a leading role in various areas, from the psychological to the business aspect. The objective is to determine the relationship between the resilient protective factors with the academic performance of college students. The Wagnild & Young (1993) instrument was applied, achieving a reliability of Cronbach's Alpha of 0.91. The sample size was 497 students. Self-confidence and perseverance were determined as strengths, while the weaknesses were: personal satisfaction, equanimity and feeling well alone. it was determined that resilience does not significantly explain academic performance.
References
Ahmad, D., Ahmad Baig, I., & Munir, N. (2019). Relación del rendimiento académico con el estrés percibido y el índice de masa corporal. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores(57), 1-17. http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/
AlMulla, A. (2018). 5 pasos para desarrollar resiliencia emocional en el trabajo. Foro Económico Mundial. https://www.weforum.org/es/agenda/2018/02/5-pasos-para-desarrollar-resiliencia-emocional-en-el-trabajo
Anaut, M. (2016). ¿Por qué la resiliencia? Editorial Gedisa. https://elibro.net/es/lc/ufidelitas/titulos/61226
Atencia Oliva, D., Plaza Gómez, M. T., & Hernández Riaño, H. E. (2020). Resiliencia, burnout y fracaso académico en estudiantes de Ingeniería de la Universidad de Córdoba,. Revista Espacios, 41(11), 23-38.
Belykh, A. (2018). Resiliencia e inteligencia emocional conceptos complementarios para empoderar al estudiante. Revista Latinoamericana De Estudios Educativos, 48(1), 255-282. https://doi.org/10.48102/rlee.2018.48.1.81
Business Review, H., & Merino Gómez, B. (2019). Resiliencia. Editorial Reverté.
Caldera Montes, J. F., Aceves Lupercio2, B. I., & Reynoso González, Ó. U. (2016). Resiliencia en estudiantes universitarios. Un estudio comparado entre carreras. Psicogente, 19(36), 227-239. http://doi.org/10.17081/psico.19.36.1294
Cano Celestino, M. A., & Robles Rivera, R. (2018). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 15(35), 1-25. https://doi.org/10.31206/rmdo072018
Cárcamo, C., Moreno, A., & del Barrio, C. (2020). Diferencias de género en matemáticas y lengua: rendimiento académico, autoconcepto y expectativas. SUMA PSICOLÓGICA, 27(1), 27-34. https://doi.org/10.14349/sumapsi.2020.v27.n1.4
Cervantes, V. H. (2015) Interpretaciones del coeficiente alpha de cronbach. Revista Avances en Medición 3, 9-28
Dorantes, R. (22 de Febrero de 2018). Qué es la resiliencia y por qué la necesitas para ganar. www.entrepreneur.com: https://getpocket.com/a/read/2085361167
Dwivedi , P. D. (2020). How to Build Resilience During College—When it Matters Most. Harvard Business Review. https://hbr.org/2020/05/how-to-build-resilience-during-college-when-it-matters-most
Espinosa-Castro, J.-F., Hernández-Lalinde, J., Rodríguez, J. E., Chacín, M., & Bermúdez-Pirela, V. (2020). Influencia del estrés sobre el rendimiento académico. Revista AVFT, 39(1), 63-69.
Ferry, K. (2018). For your improvement. Korn Ferry Leadesership Arquitect.
Flores Ortiz, M. E., & Sánchez Cancino, F. (2016). El bajo rendimiento académico: la mirada de los alumnos. Grupo Editorial Éxodo. https://elibro.net/es/lc/ufidelitas/titulos/130384
Espino Freire, E.E. (2018). La hipótesis en la investigación. Revista Mendive 16(1)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra publicada en la revista a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web).