Effect of studying cell biology with a virtual cell: a comparison between Canada and Costa Rica and between presential and distance education
DOI:
https://doi.org/10.22458/urj.v2i1.224Keywords:
Learning with computers, multimedia, virtual laboratories, digital cell, education in industrialized and non-industrialized countries.Abstract
When compared with education in industrialized countries, Latin American education often seems outdated and inferior. However, widespread use of computers might tend to reduce regional differences. To determine whether learning would be different when the same digital material was used in Canada (industrialized country) and Costa Rica (with an economy based on ecotourism and agriculture), we used Cellule, an interactive multimedia with animations, text and sound, for teaching basic cell biology. A total of 96 students from Canada and Costa Rica used the multimedia. We evaluated their opinion on the multimedia using questionnaires. We found no significant differences by country, or by the mode of teaching (in real classrooms or through distance learning). Cellule is an excellent multimedia for teaching basic cell biology, in both industrialized and Latin American countries.
References
Alejandro, C. A. 2004. Prácticas de laboratorio de Física general en Internet. Departamento de Física. Universidad Central “Marta Abreu” de las Villas. Cuba. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias 3. (http://www.saum.uvigo.es/reec/volumenes/volumen3/Numero2/ART6_Vol3_N2.pdf. ; consultado el 24 de julio)
Area, M. 2000. ¿Qué aporta Internet al cambio pedagógico en la educación superior? Publicado en Redes multimedia y diseños virtuales. Actas del III Congreso Internacional de Comunicación, Tecnología y Educación. Universidad de Oviedo, 12-15 setiembre, Oviedo, España.
Aular, A. 2006. Necesidades instruccionales: Oportunidades de intervención tecnológica. XIII Congreso Internacional de Tecnología y Educación a Distancia
Ausubel, D.P., Novak, J.D. y Hanesian, H. 1983. Psicología Educativa. Trillas, Distrito Federal, México.
Candelas, F., F. Torres, P. Gil y F. Ortiz. 2004. Laboratorio virtual remoto para robótica y evaluación de su impacto en la docencia. Santiago Puente, Jorge Pomares Dpto. de Fí¬sica, Ingeniería de Sistemas y Teoría de la Señal Escuela Politécnica Superior, Universidad de Alicante. Alicante, España. (http://riai.isa.upv.es/CGI-BIN/articulos%20revi¬sados%202004/num2/414/riai-2004414impr.pdf.; con¬sultado el 24 de julio, 2006)
Carballo, K. 2006. Tecnología educativa para la enseñanza de la geografía. XIII Congreso Internacional de Tecnología y Educación a Distancia, Costa Rica UNED, 1- 3 de noviembre , San José, Costa Rica.
Casadei, L. El uso de simulaciones como herramienta de apoyo para la comprensión de conceptos en física. XIII Congreso Internacional de Tecnología y Educación a Distancia, Costa Rica UNED, 1- 3 de noviembre , San José, Costa Rica.
Coll, C., Pozo, J., Sarabia, B., y Valls, E. 1992. Los contenidos de la reforma: Enseñanza y aprendizaje de conceptos, procedimientos y actividades. Santillana, Madrid, España.
Cuicas, M. 2006. El software matemático como herramienta para el desarrollo de habilidades del pensamiento. XIII Congreso Internacional de Tecnología y Educación a Distancia, Costa Rica UNED, 1-3 de noviembre , San José, Costa Rica.
Didier, O. 1998. Debate temático: de lo tradicional a lo virtual: las nuevas tecnologías de la información. Fondo Francés de Información, París.
Sangrà, A. & J. Duart. 2000. Aprender en la virtualidad. Gedisa, Catalunya, España.
García. J. L. 2000. Entornos virtuales de enseñanza. ¿Un sistema didáctico? Contexto Educativo. Revista Digital de Educa¬ción y Nuevas Tecnologías. Núm. 28, Año V. (http://contexto-educativo.com.ar/2003/4/nota-06.htm.; consulta¬do 5 de setiembre, 2006)
Herrera, L. 2005. Las tecnologías de la información y las comuni¬caciones en la enseñanza de la Historia. Contexto Educa¬tivo. Revista Digital de Educación y Nuevas Tecnologías. Año VI (36). (http://contexto-educativo.com.ar/2005/3/nota-07.htm..; consultado 5 de setiembre, 2006)
Méndez-Estrada, V. H. & E. Delgado. 2006. La revisión de la práctica educativa para el rediseño del curso de Metodología de la enseñanza de las Ciencias Naturales. XIII Congreso Internacional sobre Tecnología y Educación a Distancia. La educación a distancia ante los desafíos del conoci¬miento, 3-5 de noviembre, San José, Costa Rica.
Méndez-Estrada, V. H. 2006. Currículo de un curso de Zoología basado en un libro de texto descriptivo a un currículo sustentado en multimedios. XIII Congreso Internacional sobre Tecnología y Educación a Distancia. La educación a distancia ante los desafíos del conocimiento, 3-5 de noviembre, San José, Costa Rica.
Méndez-Estrada, V. H. y J. Monge-Nájera. 2004. Enseñanza a distancia de la biología general mediante un libro de texto: enseñanzas de una experiencia. Universidad Estatal a Distancia. XII Congreso Internacional sobre Tecnología y Educación a Distancia, 3 al 5 de noviembre, San José, Costa Rica.
Méndez, V. H. & J. Monge-Nájera. 2006. Opinión de los estudiantes acerca del uso de las tecnologías de la información ycomunicación empleadas como parte de la evaluación en el curso de Biología General, II cuatrimestre, 2005. Centro de Mejoramiento de los Procesos Académicos (CEMPA), Universidad Estatal a Distancia, San José, Costa Rica
Monge-Nájera, J.A., M. Rivas Rossi & V.H. Méndez-Estrada. 2001. Internet, Multimedia and Virtual Laboratories in a “Third World” Environment. Open Learning 16: 279-290.
Monge-Nájera, J; M. Rivas y V. H. Méndez-Estrada. 2003. Enseñanza a distancia de estrategia empresarial: opinión de estudiantes y docente sobre el uso de material multimedial y recomendaciones para mejorar su eficacia. X Encuentro Iberoamericano de Educación Superior a Distancia, 21- 23 de julio, San José, Costa Rica.
Monge Nájera J. y V. H. Méndez Estrada. 2007. Ventajas y desventajas de usar laboratorios virtuales en educación a distancia: la opinión del estudiantado en un proyecto de seis años de duración. Universidad de Costa Rica. Revista de Educción 31:91-108.
Ortega, J., M. Martínez y Á. Rodríguez. 2006. Educación a distancia: experiencias en la impartición de un curso de Física II para estudiantes de la carrera de Ingeniería Informática. XIII Congreso Internacional de Tecnología y Educación a Distancia UNED, 1-3 de noviembre, San José, Costa Rica.
Salas, I. 2006. Entornos virtuales: nuevos escenarios para el aprendizaje. XIII Congreso Internacional de Tecnología y Educación a Distancia UNED, 1-3 de noviembre, San José, Costa Rica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Note: This abstract contains an incorrect copyright due to technical issues. Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal
All journal contents are freely available through a CC BY 4.0 license.
CC BY 4.0 is a Creative Commons: you can copy, modify, distribute, and perform, even for commercial reasons, without asking permission, if you give appropriate credit.
Contents can be reproduced if the source and copyright are acknowledged according to the Open Access license CC BY 4.0. Self-storage in preprint servers and repositories is allowed for all versions. We encourage authors to publish raw data and data logs in public repositories and to include the links with all drafts so that reviewers and readers can consult them at any time.
The journal is financed by public funds via Universidad Estatal a Distancia and editorial independence and ethical compliance are guaranteed by the Board of Editors, UNED. We do not publish paid ads or receive funds from companies.