Teaching staff perception from a distance university in Costa Rica about the preparation of written tests and the use of specification tables
DOI:
https://doi.org/10.22458/urj.v10i1.2022Keywords:
Written examinations, educational quality, teachers, distance education, , learningAbstract
The elaboration of written tests requires a series of steps that determine the quality of the final product. We surveyed 33 teachers in a Costa Rican distance university and found that most complain of insufficient time given to elaborate tests. Not all teachers elaborate an item specification chart or discuss their work with their bosses, who provide the format and objectives. Nevertheless, all teachers check course contents before designing the exam. Teachers should be given more time and supervision to prepare tests.
References
Adams, S; Cummins, M; Davis, A; Freeman, A; Hall, C & Ananthanarayanan, V. (2017). NMC Horizon report: 2017 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.
Andrés, C., Calderón, Y., & Herrero, D. (2017). Estrategias adicionales de evaluación en una universidad a distancia: ¿alternativas o complementarias al examen escrito? UNED Research Journal, 9(1), 157-164.
Bolaños, G. (1999). Evaluación de los Aprendizajes. San José, Costa Rica: Universidad Estatal a Distancia.
Castillo, S., * Cabrerizo, J. (2007). Evaluación Educativa y Promoción Escolar. España: PEARSON/ Prentice Hall.
CIEI (Centro de Investigación y Evaluación Institucional). (2005). El uso de exámenes aplicados en la UNED durante el período 2004-2005. San José, Costa Rica: UNED.
CIEI (Centro de Investigación y Evaluación Institucional). (2010). Informe de investigación: Evaluación del proceso de evaluación de los aprendizajes en la UNED. San José, Costa Rica: UNED.
CONCAL (Centro de Control de Calidad Académica). (1995). Informe de Avance sobre evaluación de los aprendizajes en la UNED. San José, Costa Rica: UNED.
D´Agostino, G., & Vargas, A. (2005). Informe: proyecto de evaluación de los aprendizajes en la Escuela de Ciencias Sociales y Humanidades. San José, Costa Rica: EUNED,
Garrido, R., López, S., Urban, J., & Herrera, J. (2006) Mejorar la comunicación y la coordinación entre el personal docente mediante una aplicación informática. Recuperado de: http://www.cervantes.es/imagenes/File/cidic/1.%20Mejorar%20la%20comunicacin%20y%20la%20coordinacin%20entre%20los%20docentes%20mediante%20una%20aplicacin%20informtica.pdf
Hernández (1997). Aprendamos a elaborar exámenes escritos. San José, Costa Rica: EUNED.
Kalantari, M., Zadeh, N. L., Agahi, R. H., Navabi, N., Hashemipour, M. A., & Nassab, A. H. G. (2017). Measurement of the levels anxiety, self-perception of preparation and expectations for success using an objective structured clinical examination, a written examination, and a preclinical preparation test in Kerman dental students. Journal of Education and Health Promotion, 6, 28.
INSTH. (s.f.). NTP 211: Iluminación de los centros de trabajo. Ministerio de trabajo y asuntos sociales de España. Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el trabajo, España.
James, M. (2017). (Re)viewing assessment: changing lenses to refocus on learning. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 24(3): 404-414. doi 10.1080/0969594x.2017.1326876.
Mehrens, W., & Lemhann, I. (1982). Medición y evaluación en la educación y la psicología. México: Continental.
Ministerio de Educación Pública. (2008). La prueba escrita. Dirección de Desarrollo Curricular. Recuperado de: http://www.uned.ac.cr/ece/images/catedras/didactica_matematica/lecturas_obligatorias14_2_12/02prueba_escrita.pdf
PACE (Programa de Apoyo Curricular y. Evaluación de los Aprendizajes). (2007). Informe de revisión de pruebas escritas. Comisión Institucional de Evaluación de los Aprendizajes. San José, Costa Rica.
Pardo, A. (2011). Ventilar hogares y oficinas es clave para sentirse bien y trabajar mejor. Energía y jardines. Recuperado de: http://energiayjardines.blogspot.com/2011/11/ventilar-hogares-y-oficinas-es-clave.html
Pellegrino, J. (2017). The two disciplines problem-“it´s like Déjà vu all over again!”. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 24(3), 359-368. doi 10.1080/0969594x.2017.1326876.
Santos-Roig, M. D. L., & Pérez-Meléndez, C. (2013). De la definición semántica a los ítems a través de las tablas de especificaciones: elaboración de la Escala sobre Representación de la Enfermedad, ERCE. Anales de psicología, 29(2), 345-359.
Sans, A. (2008). La evaluación de los aprendizajes: construcción de instrumentos. Cuadernos de Docencia. Universidad de Barcelona, España: OCTAEDRO.
UNED (Universidad Estatal a Distancia). (2008). Sistema de Asignación de Tiempos para la Actividad Académica. San José, Costa Rica: EUNED.
UNED (Universidad Estatal a Distancia). (2009). Recomendaciones para la Evaluación de los Aprendizajes en la Universidad Estatal a Distancia. Comisión Institucional de Evaluación de los Aprendizajes. San José, Costa Rica: EUNED.
UNED (Universidad Estatal a Distancia). (2011). Glosario de términos curriculares para la Universidad Estatal a Distancia. San José, Costa Rica: EUNED.
UNED (Universidad Estatal a Distancia). (2012). Reglamento General Estudiantil. Costa Rica. San José, Costa Rica: EUNED.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Note: This abstract contains an incorrect copyright due to technical issues. Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal
All journal contents are freely available through a CC BY 4.0 license.
CC BY 4.0 is a Creative Commons: you can copy, modify, distribute, and perform, even for commercial reasons, without asking permission, if you give appropriate credit.
Contents can be reproduced if the source and copyright are acknowledged according to the Open Access license CC BY 4.0. Self-storage in preprint servers and repositories is allowed for all versions. We encourage authors to publish raw data and data logs in public repositories and to include the links with all drafts so that reviewers and readers can consult them at any time.
The journal is financed by public funds via Universidad Estatal a Distancia and editorial independence and ethical compliance are guaranteed by the Board of Editors, UNED. We do not publish paid ads or receive funds from companies.