Empowerment of women and managerial skills in achieving corporate social

Empowerment of women and managerial skills in achieving corporate social

Authors

  • Zoraima Julieta Laura-Castillo Universidad Nacional del Altiplano (UNAP), Facultad de Ciencias Contables y Administrativas, Escuela Profesional de Administración, Puno, Perú https://orcid.org/0000-0001-7460-6740

DOI:

https://doi.org/10.22458/rna.v12i2.3900

Keywords:

Empowerment, empowerment of women, management skills, corporate social responsibility and craftsmanship

Abstract

The objective of the research is to determine the incidence of the empowerment of women and their managerial skills in the corporate social responsibility of handicraft companies in the Puno region, period 2019. The study is quantitative; with descriptive, correlational-explanatory scope and non-experimental-transectional design. The sample was made up of 160 women, a survey processed in the SPSS 22.0 program and an Excel electronic sheet were applied. The results show that the level of empowerment of women belonging to handicraft companies in the Puno region obtained a score of 106.11. Conceptual, group, personal and technical skills are those that predominate in women within managerial skills and the promotion of compliance with indicators of social responsibility in handicraft companies in the Puno Region has been given in dimensions such as community, consumers- customers and environment. It is concluded that with a determination coefficient obtained by the model that is R2 = 0.383, it means that 38.3% of the variability of corporate social responsibility of companies is explained by the empowerment of women and their managerial skills.

References

Aparicio, M. y Medina, J. (2015). Habilidades gerenciales que demandan las empresas en el Perú: "Un analisis comparativo". Universidad del Pacífico.

Ascón, J., García, M. y Lajara, A. (2018). Teoría y práctica en el desarrollo de habilidades directivas. Un acercamiento desde la perspectiva de las instituciones de educación superior. Revista Ecociencia, 6(4), 1-29.

Banco Internacional de Desarrollo [BID]. (2015). Empoderamiento económico de las mujeres: Bueno para las mujeres, bueno para los negocios y bueno para el desarrollo [II Cumbre empresarial de las Américas]. BID. https://publications.iadb.org/es/publicacion/15425/empoderamiento-economico-de-las-mujeres-bueno-para-las-mujeres-bueno-para-los.

Burns, M. (2015). Estructuras de comercio en torno a las artesanías: La artesanía en el Perú en los últimos cuarenta años. Artesanías de América, (74), 18-24.

Caicedo, S. y Solarte, L. (2015). Empoderamiento de mujeres de una ONG colombiana. Un estudio de caso simple. Revista de Administración Pública, 49(6).

Comisión Económica para América Latina y el Caribe [CEPAL]. (2017). ODS 5: Lograr la igualdad de género y empoderar a todas las mujeres y las niñas en América Latina y el Caribe [Foro de los Países de América Latina y el Caribe sobre el Desarrollo

Sostenible]. CEPAL. https://www.cepal.org/sites/default/files/static/files/ods5_c1900675_web.pdf

Forstner, K. (2013). La artesanía como estrategia de desarrollo rural: el caso de los grupos de artesanas en la región de Puno (Perú). Cuadernos de Desarrollo Rural, 10(72), 141-158.

Franco, P. (2006). Manual de Diagnóstico. Indicadores CGS de Responsabilidad Social Empresarial. Universidad del Pacífico, Repositorio Institucional. https://repositorio.up.edu.pe/handle/11354/452.

Gamboa, G. (2015). Los objetivos de Desarrollo Sostenible: una perspectiva bioética. Persona y Bioética, 19(2), 175-181.

García, F., Boom, E. y Molina, S. (2017). Habilidades del gerente en organizaciones del sector palmicultor en el departamento del César - Colombia. Visión de futuro, 21(2), 1-21.

García, M., Pérez, D. y Madrid, A. (2018). El género de la gerencia y la cultura organizacional de la pyme en la región de Murcia-España. Revista Venezolana de Gerencia, 23(82).

Gonzáles, M. y Ley, J. (2019). Habilidades gerenciales y su influencia en la competitividad de las agroempresas del valle de Mexicali, México. Revista Espacios, 40(42).

Hernandez, J. y García, R. (2008). Instrumento para medir el empoderamiento de la mujer. Universidad Juárez Autónoma de Tabasco.

Herrera, J. Larrán, J. y Martínez, D. (2013). Relación entre responsabilidad social y performance en las pequeñas y medianas empresas: Revisión bibliográfica. Cuadernos de Gestión, 13(2), 39-65.

Hoinle, B., Ruthfuss, R. y Gotto, D. (2013). Empoderamiento espacial de las mujeres mediante la Economía Solidaria. Cuadernos de Desarrollo Rural, 10(72), 117-139.

Instituto Argentino de Responsabilidad Social Empresarial [IARSE]. (2008). Indicadores de Responsabilidad Social Empresarial + Paso a Paso para Pymes. IARSE. https://www.iarse.org/uploads/Indicadores%20de%20RSE%20para%20PYMES%202008.pdf.

Instituto Ethos. (2013). Indicadores Ethos de Responsabilidad Social Empresarial. Ethos. https://www.ethos.org.br/wp-content/uploads/2012/12/Indicadores-Ethos-Vers%C3%A3o-espanhol.pdf

Leiva, A. y Espejel, J. (2017). Habilidades gerenciales como estrategia de competitividad empresarial en las pequeñas y medianas empresas (Pymes). Perspectiva Empresarial, 4(1). http://dx.doi.org/10.16967/rpe.

Moreno, M. y Wong, H. (2018). Relación de las habilidad directivas y la satisfacción laboral en la empresa Chicken King de Trujillo, 2018. Cuadernos Latinoaméricos de Administración, 14(27).

Naranjo, R. (2015). Habilidad gerenciales en los líderes de las medianas empresas de Colombia. Pensamiento y Gestión, (38), 119-146. https://doi.org/10.14482/pege.37.7020.

Organización Internacional del Trabajo [OIT]. (2017). Manual de referencia sindical sobre la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. OIT. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_dialogue/---actrav/documents/publication/wcms_569914.pdf.

Ríos, S. (2019). Artesanías del Perú: historia, tradición e innovación. Ministerio de Comercio Exterior y Turismo - MINCETUR.

Rojas, M., Ramos, S. y Martínez, R. (2017). Responsabilidad social corporativa con perspectiva de género en el sector turístico del estado de Puebla. Ecorfan. https://www.ecorfan.org/actas/A%20T%20IV/A%20T%20IV_1.pdf.

Vargas, S., Ruiz, P. y Clausen, J. (2018). Empoderar para incluir: Análisis de las múltiples dimensiones y factores asociados al empoderamiento de las mujeres en el Perú a partir del uso de una aproximación de metodologías mixtas. INEI.

Published

2021-11-23

How to Cite

Laura-Castillo, Z. J. (2021). Empowerment of women and managerial skills in achieving corporate social. The National Administration Review, 12(2), e3900. https://doi.org/10.22458/rna.v12i2.3900
Loading...