Self-evaluation of ISO 9001:2015 Standard elements within a group of Costa Rican MSMEs

Self-evaluation of ISO 9001:2015 Standard elements within a group of Costa Rican MSMEs

Authors

  • Jeiner Mora Abarca Universidad Fidélitas, Costa Rica
  • Ruth Rodríguez Villalobos Universidad Fidélitas, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.22458/rna.v10i1.2480

Keywords:

Service, Quality, Education, University, Satisfaction

Abstract

Micro, small and medium-sized Costa Rican companies play a significant role in the economic growth of the country. Providing quality products and services in a sustained manner is unavoidable, however, the practice of an organizedsystem that helps them to control its quality is usually a difficult task. Universidad Fidélitas and the Chamber of Exporters of Costa Rica, conducted a self-rating survey from July to October 2018 to a group of companies of this type to know how they manage their quality (with reference to ISO 9001: 2015) considering variables as: size of the company, sector and condition of export. The results show that the main variable is the size of the company, since as the number of employees increases, the principles of the Standard are more robustly applied. Sections of the Standard that imply execution and monitoring activities were evaluated at a lower level.

References

Arce, J. A., Méndez, A., y Villegas, E. (2017). Desarrollo de un Sistema Integrado de Gestión para Micro, Pequeñas y Medianas empresas a partir de la Norma INTE 01-01-09:2013. TEC Empresarial, 11(2)
17-26.
Cámara de Exportadores de Costa Rica. (CADEXCO). (2017). Exportaciones de Mypymes. Recuperado de www.cadexco.org
Chacón, K. (2016, 06 de noviembre). El paso a paso para exportar servicios digitales. El Financiero. Recuperado de https://www.elfinancierocr.com/ tecnologia/el-paso-a-paso-para-exportar-ser- vicios-digitales/DISAWJLPFJGXFDRKDTMYHM- 37SE/story/
Córdoba, O., y Henderson, A. (2017). La gestión de ca- lidad y el desempeño exportador de las pequeñas y medianas empresas de la Región Huetar Atlánti- ca de Costa Rica. Instituto Tecnológico de Costa Rica. Recuperado de https://repositoriotec.tec. ac.cr/bitstream/handle/2238/9981/gestion_cali- dad_desempe%C3%B1o_exportador_peque%- C3%B1as.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Instituto Nacional de Aprendizaje. (INA). (2018). Co- nozca el Tamaño de su empresa. Costa Rica. Re- cuperado de http://www.pyme.go.cr/cuadro5. php?id=1
ISO 9001. (2015). Sistema de Gestión de Calidad. Recu- perado de https://www.iso.org/iso-9001-quali- ty-management.html.
ISO 31000. (2015). Sistema de Gestión de Ries- gos. Recuperado de https://www.iso.org/ iso-31000-risk-management.html
Israr, M., y Gangele, A. (2014). A comparative analysis between Small and Medium Scale Manufactu- ring Company through Total Quality Manage- ment Techniques. International Conference on In- dustrial Engineering and Operations Management Bali, Indonesia.
Ministerio de Economía, Industria y Comercio. (MEIC). (2017). Estado de Situación de las Pyme en Costa Rica. Recuperado de http://reventazon.meic.go. cr/informacion/pyme/2017/informe.pdf.
Ministerio de Economía, Industria y Comercio. (MEIC). (s.f.). Recuperado de http://www.pyme.go.cr/ cuadro5.php?id=1
Rodríguez, A., Bañuelos, K., Rubio, B., y Chávez, J. (2010). Factores internos que afectan la competitividad de las empresas de la zona Sur de Tamau-lipas.Revista Ingeniería Industrial,4(2),134-146.
Rubio, A. y Aragón, A. (2009). Recursos Críticos y estra- tegia en la pyme industrial. ICE Tribuna de Econo- mía, (846), 193-212.
Universidad Nacional Autónoma de México. UNAM. (2018). Congreso Internacional de Contaduría, Administración e Informática. México. Recuperado de http://congreso.investiga.fca.unam.mx
Universidad Cooperativa de Colombia. (UCC). (2018). Sistema de Gestión de Calidad. Recuperado de ht- tps://www.ucc.edu.co/sistema-gestion-integral/ Paginas/sistema-gestion-calidad.aspx

Published

2019-06-27

How to Cite

Mora Abarca, J., & Rodríguez Villalobos, R. . (2019). Self-evaluation of ISO 9001:2015 Standard elements within a group of Costa Rican MSMEs. The National Administration Review, 10(1), 161–177. https://doi.org/10.22458/rna.v10i1.2480
Loading...