Education elements in textbooks at UNED, Costa Rica, 2017 and 2018: use frequency and improve possibilities
DOI:
https://doi.org/10.22458/urj.v12i1.2913Keywords:
distance education, mediation, fundational theories, quality education, curriculum design, focus groupsAbstract
Introduction: The production of textbooks in the Costa Rican Distance University must use a series of elements needed for distance education. Objective: To identify the most important educational elements used by the editors. Methods: We used a questionnaire and an editor’s focus group to identify the frequency for each element in 24 textbooks. Results: More than 90% of the didactic units contain: graphs or diagrams, charts, definitions, practical cases, didactic discourse, “attractions”, examples and signs. Between 70 and 90% use: images, attention calls, logical sequence and inserted questions. Less than 70% use anecdotes, establishment of contrary points, humanization of the text, summaries, timelines and metaphors. Conclusions: While most of the recommended elements are used, there is room for improvement in the variety and subject adaptation of learning elements used in these textbooks.
References
Fallas, I y Trejos, I. (2013). Educación en la sociedad de la información y el conocimiento. San José, Costa Rica: EUNED.
Ferrales, A. L. T., & Pérez, P. A. Z. (2020). Metodología para la solución de problemas profesionales desde la didáctica de la formación de profesionales. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa. ISSN 1390-9010, 7(3), 77-90.
Fonseca, L., Migliardo, G., Simian, M., Olmos, R., & León, J. A. (2019). Estrategias para Mejorar la Comprensión Lectora: Impacto de un Programa de Intervención en Español. Educational Psychology, 25(2), 91-99.
García-Aretio, L. (1997). Una propuesta de estructura de Unidad didáctica y de guía didáctica. Publicado en García-Aretio, L. (Ed). El material impreso en la enseñanza a distancia. Madrid: UNED, 165-191.
García-Aretio, L. (2015). Bases, mediaciones y futuro de la educación a distancia en la sociedad digital. Madrid: Editorial Síntesis.
González-Fernández, N., Salcines-Talledo, I., & Ramírez-García, A. (2018). Dispositivos móviles-smartphones & tablets-y comunicación en familia diseño de un focus group. Prisma Social, (20), 21-39.
Guerrero, N. & Villegas, A. (2019). La evaluación en el diseño gráfico como un factor de calidad para la funcionalidad de las soluciones gráficas. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 6(11).
Larouche, M & Triviño, L. (2019). El uso escolar del patrimonio cultural en las ciencias sociales y la contribución de lo digital: algunas líneas de investigación en Quebec.
López, F., Chavira, H. y Fuentes, M. (2016). Condiciones del aprendizaje en los sistemas de educación a distancia. Culcyt / Educación 13 (1). Recuperado de http://web.a.ebscohost.com.cidreb.uned.ac.cr/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=3&sid=d779771c-887e-4c0c-a6b5-8486ba7f3aa7%40sessionmgr4009.
Martínez de Sousa, J. (2007). Manual de estilo de la lengua española (MELE 3). Gijón: Trea, S.L.
Meza, J. (2013). Modelo pedagógico para proyectos de formación virtual. GIZ. Ministerio Federal de Cooperación Económica y Desarrollo. Recuperado de https://gc21.giz.de/ibt/var/app/wp342P/1522/wp-content/uploads/2013/02/Ebook-final.pdf
D´Agostino, G., Meza, J., y Cruz, A. (2003). Elementos y características del material impreso que favorecen la formación y el aprendizaje a distancia en la UNED. San José: EUNED.
Picciano, A. (2017). Theories and frameworks for online education: Seeking an integrated model. Online Learning, 21(3), 166-190. doi: 10.24059/olj.v21i3.1225
O Nyumba, T., Wilson, K., Derrick, C. J., & Mukherjee, N. (2018). The use of focus group discussion methodology: Insights from two decades of application in conservation. Methods in Ecology and Evolution, 9(1), 20-32.
Rojas, A. (2016). Planeamiento del proceso de enseñanza-aprendizaje. San José: EUNED.
Serrano, E.(2019). Modelo de Aprendizaje Basado en Casos y Problemas mediante la Integración de Capsulas de Autoaprendizaje y Aplicaciones Móviles Instrumentales en el la Formación del Personal de Salud (CAPPS). Universitas Tarraconensis. Revista de Ciències de l'Educació, 1(2), 43-51.
Teclehaimanot, B. & Marshall, H. (2016). Faculty Members’ Best Practice Standards in the Design of Higher Education Online Courses. En 30th Annual Proceedings. Volumes 1 & 2.
Upegui, A. (2009). El uso de metáforas en tres artículos académicos de educación virtual. Lingüística y literatura, (53), 159-179.
Vicedo, A. (2015). ¿Quién debe enseñar qué cosa en la educación superior médica? El papel del profesor y el conocimiento pedagógico del contenido. Educación cubana de médica superior 29 (3). Recuperado de http://web.b.ebscohost.com.cidreb.uned.ac.cr/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=8&sid=64ae0e55-d362-4163-bd99-58d355d01719%40pdc-v-sessmgr03
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Note: This abstract contains an incorrect copyright due to technical issues. Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal
All journal contents are freely available through a CC BY 4.0 license.
CC BY 4.0 is a Creative Commons: you can copy, modify, distribute, and perform, even for commercial reasons, without asking permission, if you give appropriate credit.
Contents can be reproduced if the source and copyright are acknowledged according to the Open Access license CC BY 4.0. Self-storage in preprint servers and repositories is allowed for all versions. We encourage authors to publish raw data and data logs in public repositories and to include the links with all drafts so that reviewers and readers can consult them at any time.
The journal is financed by public funds via Universidad Estatal a Distancia and editorial independence and ethical compliance are guaranteed by the Board of Editors, UNED. We do not publish paid ads or receive funds from companies.