Abstract
Introduction: One of the main challenges of history teaching at the university is to counteract “teacher-oriented” education with active methods, such as Problem-Based Learning, which allow teachers in training to develop historical competencies and soft skills relevant to their future professional performance. Objective: Evaluate Problem-Based Learning in history professor training, in five courses. Methods: I tested the method between March and December 2019 in 144 Pedagogy students from a Chilean university. The instruments for data collection were the Likert satisfaction survey, the students' field notebooks, the attendance record, the rubric designed to evaluate the method and the researcher's diary. Results: Overall, the students were satisfied with the method. However, there were also some limitations, including the students' lack of familiarity with Problem-Based Learning, the lack of group cohesion and the heavy workload that it requires. Conclusions: The development of soft skills was consistent with reports from other fields, but apparently this is the first time the method was tried in the field of history didactic.References
Álvarez, H. (2020). El uso del debate en la Educación en Derechos Humanos. Problemas, desafíos y potencialidades. Mendive, 18(2), 219-234.
Barca, I. (2011). Narrativas e consciência histórica dos jovens. Enseñanza de las Ciencias Sociales, (10), 23-29.
Barton, K. (2010). Investigación sobre las ideas de los estudiantes acerca de la historia. Enseñanza de las Ciencias Sociales, (9), 97-114.
Ginaya, G., Kanca, N., & Sri, N. (2020). Designing problem-based learning (PBL) model for tourism vocational education in 4.0 industry. International Journal of Linguistics, Literature and Culture, 6(1), 14-23. DOI: 10.21744/ijllc.v6n1.808
Gómez, C., López, R., Miralles, P., & Prats, J. (2017). Enseñanza de la historia y competencias educativas. Barcelona: Graó.
Gómez, C., Ortuño, J. & Miralles, P. (2018). Enseñar ciencias sociales con métodos activos de aprendizaje. Reflexiones y propuestas a través de la indagación. Barcelona: Octaedro.
González, G., Santisteban, A. & Pagès, J. (2020). Finalidades de la enseñanza de la historia en futuros profesores. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 13, 1-23. DOI: 10.11144/Javeriana.m13.fehf
Hung, W. & Amida, A. (2020). Problem-Based Learning in college science. In J. Mintzes & E. Walter (Eds.), Active learning in college science (pp. 325-340). Cham, Switzerland: Springer.
Jofré, C. & Contreras, F. (2013). Implementación de la metodología ABP (Aprendizaje Basado en Problemas) en estudiantes de primer año de la carrera de Educación Diferencial. Estudios Pedagógicos, 39(1), 99-113. DOI: 10.4067/S0718-07052013000100006
Latasa, I., Lozano, P., & Ocerinjauregi, N. (2012). Aprendizaje Basado en Problemas en currículos tradicionales: beneficios e inconvenientes. Formación universitaria, 5(5), 15-26. DOI: 10.4067/S0718-50062012000500003
McClure, D. & Marino, M. (2020). Historical thinking and sports history: a case study using the Brooklyn Dodgers. The Social Studies, 111(3), 109-122. DOI: 10.1080/00377996.2019.1692186
Miralles, P. & Monteagudo, J. (2019). Métodos, instrumentos y procedimientos para conocer cómo se evalúan las competencias históricas. Educar em Revista, 35(74), 127-144. DOI: 10.1590/0104-4060.64404
Núñez, S., Ávila, J., & Olivares, S. (2017). El desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios por medio del Aprendizaje Basado en Problemas. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 8(23), 84-103.
Palta, N., Sigüenza, J., & Guevara, C. (2018). Aprendizaje basado en problemas en la carrera de Psicología Clínica. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 21(4), 1411-1433.
Prats, J. (2011). Didáctica de la Geografía y la Historia. Barcelona: Graó.
Prats, J. (2017). Retos y dificultades para la enseñanza de la historia. En P. Sanz, J. Molero & D. Rodríguez (Eds.), La historia en el aula. Innovación docente y enseñanza de la historia en la educación secundaria (pp. 15-32). Lleida: Milenio.
Sáez, A., Parra, J., & Gómez, F. (2020). Autocognición sobre civismo y ciudadanía del estudiantado de Pedagogía en Historia, Geografía y Educación Cívica en una universidad chilena. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 20(1), 1-24. DOI:10.15517/AIE.V20I1.40144
Salazar, R., Orellana, C., Muñoz, C., & Bellati, I. (2017). El aula como laboratorio histórico: la Guerra Civil Española. En C. Gómez, R. López, P. Miralles & J. Prats (Eds.), Enseñanza de la historia y competencias educativas (pp. 110-126). Barcelona: Graó.
Seixas, P. & Morton, T. (2012). The big six historical thinking concepts. Toronto: Nelson.
Sepúlveda, P., Cabezas, M., García, J., & Fonseca, F. (2019). Aprendizaje basado en problemas: percepción del proceso enseñanza aprendizaje de las ciencias preclínicas por estudiantes de Kinesiología. Educación Médica. DOI: 10.1016/j.edumed.2019.01.004
Thorp, R. & Persson, A. (2020). On historical thinking and the history educational challenge. Educational Philosophy and Theory, 52(8), 891-901. DOI: 10.1080/00131857.2020.1712550

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.