Formación en red de habilidades de investigación en la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica

Formación en red de habilidades de investigación en la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica

Authors

  • Andrés Segura-Castillo
  • Silvia Vásquez Olguín

DOI:

https://doi.org/10.22458/urj.v4i1.139

Abstract

The Costa Rican Distance Education University has created the Proto-Red de Centros Universitarios para la Investigación which consists of a virtual social network aimed at developing research skills among its students. Social Network Analysis methods were applied to 174 articles produced over a year in this network and the corresponding results show, besides an unexpected user profile, the existence of incipient virtual communities based on common interest topics. Furthermore, users with outstanding performance as information providers were identified. As a result of these findings, promoters of the network are suggested to strengthen this initiative through activities that take advantage of the identified profile. There is a need for e-Learning based development of research skills, a model that guides user activities and makes the most of the interests found on the virtual communities. Social Networks Analysis is an effective tool for the identification of distinguished users in virtual social networks.

KEY WORDS

Social networks, skills, research, distance education.

References

AGNA Project. 2010. Applied Graph & Network Analysis (http://www.oocities.org/imbenta/agna/, consultado el 11 de agosto 2011)

Brandes, U., P. Kenis, & J. Raab. 2005. La explicación a través de la visualización de redes. REDES: Revista Hispana para el análisis de redes sociales 9:1-18.

Cha, M., A. Mislove & K.P. Gummadi. 2009. A measurement-driven analysis of informationpropagation in the Flickr Social Network. Proceedings of the 18th International World Wide Web Conference: 721-730.

Chinchilla, A.R, A. Segura, L. Bermúdez & M. Barrientos. 2010. Informe, conclusiones y recomendaciones 2009: Proyecto Estratégico Proto-Red de Centros Universitarios para la investigación de la Vicerrectoría de Investigación de la UNED, Universidad Estatal a Distancia.

Chow, T. & A. Chmura. 2010. Implementing a virtual community of interest at Capella University. SIGITE’10 - Proceedings of the 2010 ACM Conference on Information Technology Education:59-64.

Espuny, C., J. González, M. Lleixà & M. Gisbert. 2011. Actitudes y expectativas del uso educativo de las redes sociales en los alumnos universitarios. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento:171-185. (Disponible en http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v8n1-espuny-gonzalez-lleixa-gisbert/v8n1-espuny-gonzalez-lleixa-gisbert , consultado el 26 de enero 2012).

Gaete, J.M. & J.I. Vásquez. 2008. Conocimiento y estructura en la investigación académica: una aproximación desde el análisis de redes sociales. REDES: Revista Hispana para el análisis de redes sociales 14:1-34.

Garrison, D.R. & J.B Arbaugh. 2007. Researching the community of Inquiry Framework: Review, Issues, and Future Directions. The Internet and Higher Education 10: 157-172.

Guns, R., Y.X. Liu & D. Mahbuba. 2011. Q-measures and betweenness centrality in a collaboration network: A case study of the field of informetrics. Scientometrics 87: 133-147.

INEC. 2008. Sistema de consulta de Indicadores de uso y acceso de las TIC. (Disponible en www.inec.go.cr, consultado el 9 de setiembre del 2010).

Knoke, D. & S. Yang. 2008. Social Network Analysis ser. Quantitative Applications in the Social Sciences 154, Sage, Londres, Londres, Inglaterra.

Lampe, C., D.Y. Wohn, J. Vitak, N.B. Ellison & R. Wash. 2011. Student use of Facebook for organizing collaborative classroom activities. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning 6:329-347.

Li, X., L. Guo & Y. Zhao. 2008. Tag-based social interest discovery. WWW ‘08: Proceeding of the 17th international conference on World Wide Web: 675-684.

Müller, C. 2004. Redes de “Comunidades personales” y “Comunidades de grupos” en diferentes servicios de comunicación en línea: Primeros resultados de un estudio empírico en Suiza. REDES: Revista Hispana para el análisis de redes sociales 5:1-21.

Murtonen, M., E. Olkinuora, P. Tynjälä & E. Lehtinen. 2008. Do I Need Research Skills in Working Life?: University Students´ Motivation and Difficulties in Quantitative Methods Courses. The International Journal of Higher Education and Educational Planning 56: 599-612.

Nazir, A., S. Raza & N. Chuah. 2008. Unveiling Facebook: A measurement study of social network based applications. Proceedings of 8th Internet Measurement Conference: 43-56.

Suárez, C. 2010. La formación en red como objeto de estudio, Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento 7:1-11. (Disponible en http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v7n2-suarez/v7n2-suarez; consultado el 26 de enero 2012).

Ulrike, P. & Z. Panayiotis. 2009. Investigating social network patterns within an empathic online community for older people. Computers in Human Behavior 25:1139–1155.

UNED. 2009. Estatuto Orgánico, Centro de Información, Documentación y Recursos Bibliográficos (CIDREB). Universidad Estatal a Distancia, San Pedro, San José, Costa Rica.

Wasserman, S. & K. Faust. 1994. Social Network Analysis: Methods and Applications. Cambridge University, Nueva York, Nueva York, Estados Unidos.

Wasserman, S., J. Scott & P.J. Carrington. 2005. Introduction. p. 1-7 In Models and Methods in Social Network Analysis. Carrington, P.J, J. Scott. & S. Wasserman. (Eds.). Cambridge University, Nueva York, Nueva York, Estados Unidos.

Willison, J. 2009. Multiple Contexts, Multiple Outcomes, One Conceptual Framework for Research Skill Development in Undergraduate Curriculum. CUR Quaterly 29:10-14.

Published

2012-06-01

How to Cite

Segura-Castillo, A., & Vásquez Olguín, S. (2012). Formación en red de habilidades de investigación en la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica. UNED Research Journal, 4(1), 117–127. https://doi.org/10.22458/urj.v4i1.139

Issue

Section

Articles
Loading...