Conciliation model to manage the solution of causes of conflict among spanish learners and Costa Rican teachers an issue of educational administration

Conciliation model to manage the solution of causes of conflict among spanish learners and Costa Rican teachers an issue of educational administration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/rna.v15i1.5214

Keywords:

Causes of conflict, management causes of conflict, reconciliation model, educative administration, educational process, SSL, volunteer training

Abstract

Conflict management emerges as a viable alternative for addressing underlying causes when differences arise among members of an organization. This paper aims to propose a conciliation model to manage the causes of conflict between learners of Spanish as a second language and Costa Rican teaching staff at a foreign agency, which is responsible for preparing volunteer candidates in cultural, linguistic, and technical aspects for their future job. It is based on the results of previous research that identified the causes of conflict in both groups. The conciliation model with a collaborative approach was chosen, as it seeks to satisfy all the parties involved through a win-win strategy. As a result, a three-stage conciliation model was designed, which includes various in-person and virtual activities tailored to the limited three-month training period offered by the agency. In addition, the model is supported by principles of strategic educational administration, including a cycle of transformation and continuous improvement that begins with the vision and mission of the entity and continues with stages of planning, organizing, evaluating, and providing feedback.

References

Budjac, Barbara. Técnicas de negociación y resolución de conflictos. México: Pearson Education, 2012.

Brites de, Gladys y Almoño de Jenichen, Ligia. Inteligencias múltiples. Buenos Aires: Editorial Bonum, 2002.

Cerebrote. “Cómo hacer un mapa interactivo entre todos los asistentes a clase con Padlet [video]”. Modificado el 10 de diciembre de 2020. https://www.youtube.com/watch?v=aJzIffzIYOE&t=669s

Cerebrote. “Cómo se juega con Kahoot en clase virtual | Gamificación en el aula [video]”. Modificado el 3 de junio de 2021. https://www.youtube.com/watch?v=j3anlBk9dro&t=480s

Chacón-Mora, Álvaro. “La gestión de los conflictos: un enfoque desde la administración de la educación”. Gestión de la educación, 2, n.o 1 (junio, 2012): 1-50. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/article/view/8510/8035

Elisavetsky, Alberto. “La inteligencia artificial en los procesos de mediación una ayuda muy calificada”. Comercio y Justicia. Modificado el 11 noviembre 2023. https://comercioyjusticia.info/opinion/la-inteligencia-artificial-en-los-procesos-de-mediacion-una-ayuda-muy-calificada/

Escalera-Silva, Luz Alejandra y Sandra Rubí Amador-Corral. “Los métodos alternos de solución de conflicto y su contexto de aplicación”. Revista Realidades. 9(2), (30 de enero, 2020): 39-60. https://www.academia.edu/89708519/Los_m%C3%A9todos_alternos_de_soluci%C3%B3n_de_conflicto_y_su_contexto_de_aplicaci%C3%B3n

Farfán-Cabrera, María Teresa e Irvin Arturo Reyes-Adan. “Gestión estratégica y gestión escolar del proceso de enseñanza-aprendizaje: una aproximación conceptual”. Reencuentro, (2017), 28(73): 45-61. https://www.redalyc.org/journal/340/34056722004/html/

Filley, Alan. Solución de conflictos interpersonales. México: Trillas, 1991.

Franco-Conforti, Oscar Daniel. “Mediación electrónica de conflictos en España”. Democracia Digital e Governo Electrônico Florianópolis, 10, (2014): 285-309. https://mediacion.icav.es/wp-content/uploads/2018/01/ART%C3%8DCULO-FRANCO-CONFORTI-MEDIACION-ELECTR%C3%93NICA.pdf

Franco-Conforti, Oscar Daniel. “Mediación electrónica (e-Mediación)”. Diario La Ley, (2015). https://mediacionesjusticia.files.wordpress.com/2015/10/franco_conforti_mediacion-electronica_e_mediacion.pdf

Franco-Conforti, Oscar Daniel. Resolución de conflictos online. España: Ediciones Lorca, 2020. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=FSghEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA11&dq=t%C3%A9cnicas+resoluci%C3%B3n+de+conflictos+virtual+sincr%C3%B3nica&ots=WTPyVQh4X2&sig=TtKocDNimdsjX5Se8y0NTRNa3zc#v=onepage&q=t%C3%A9cnicas%20resoluci%C3%B3n%20de%20conflictos%20virtual%20sincr%C3%B3nica&f=false

Hernández-Silva, Carla. “Plataforma Miro para trabajo colaborativo” [video], (28 de marzo de 2020). https://www.youtube.com/watch?v=8ceY2FFmfC4&t=3s

José. “¿Cómo usar Jamboard? La pizarra virtual de Google. Pisapapeles”, (22 de junio de 2020). https://pisapapeles.net/como-usar-jamboard-la-pizarra-virtual-de-google/

McCarthy, Bernice (1990). “4MAT System (system de formato)”. https://files.ascd.org/staticfiles/ascd/pdf/journals/ed_lead/el_199010_mccarthy.pdf

Kolb, David. Experiential Learning: experience as a source of learning and development. Nueva Jersey: Pearson Education, 2014.

Ordelin-Font, Jorge Luis. “El uso de la inteligencia artificial en la mediación: ¿quimera o realidad?” Revista IUS, 15(48), (julio de 2021): 357-382. https://www.redalyc.org/journal/2932/293270311016/293270311016.pdf

Pedrozo-Conedo, Zaira, Pedro Fernández y Giannanonio Raspa-D’Inzeo. “Características del modelo de gestión educativa estratégica en instituciones públicas”, Praxis, 14, n.o 2, (30 fr noviembre de 2018): 125-133. https://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/praxis/article/view/2666/2002

Robbins, Stephen y Timothy Judge. Comportamiento organizacional (17 ed.). Pearson Educación: México, 2017. https://ebin.pub/comportamiento-organizacional-17nbsped-6073239858-9786073239851-9786073239868.html

San Juan, Enrique. “10 técnicas para dinamizar tus eventos virtuales con Zoom”. Community The Social Media Company, (4 mayo 2021). https://community.es/destacado/10-tecnicas-para-dinamizar-tus-eventos-virtuales-con-zoom/

Unesco (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization). “Gestión educativa estratégica (modulo 2)”. En Competencias para la profesionalización de la gestión educativa: diez módulos destinados a los responsables de los procesos de transformación educativa, editado por Unesco IIEP Buenos Aires para América Latina, Argentina, Ministerio de Educación de la Nación, 2000. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000159155

Vásquez, Wilson. “Manual de medios alternativos de conflictos”. Modificado en 2006, https://es.scribd.com/document/155443130/Manual-de-Medios-Alternativos-de-Conflictos

Vásquez-López, Andrés. “Realidad virtual y resolución de conflictos en línea”. 141130avlpress, (30 de noviembre de 2014). https://mediacionesjusticia.files.wordpress.com/2014/12/realidad-virtual-y-resolucic3b3n-de-conflictos-en-lc3adnea.pdf

Velásquez-Salazar, Fernando Pablo y Juan Pablo Moreno-Muro. “Gestión educativa para mejorar la eficiencia del desempeño docente en educación primaria en Perú”. Revista Hacedor, 6(1), (enero-junio 2022): 161-175. https://revistas.uss.edu.pe/index.php/HACEDOR/article/view/2122/2678

Villalobos-Rodríguez, Vanessa. “La conciliación como modelo para gestionar la solución de conflictos entre profesores y estudiantes de español como segunda lengua del Proyecto Niños, Jóvenes y Familias, Cuerpo de Paz, Costa Rica, marzo a mayo 2010”. Tesis para optar por la Maestría en Administración Educativa. Sistema de Estudios de Posgrado, Escuela de Educación, Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica, mayo, 2013.

Villalobos-Rodríguez, Vanessa. “Conflicto intercultural en contexto de enseñanza-aprendizaje de español a extranjeros, ¿un asunto de administración educativa?”. Revista Umbral, 45(1), (30 de mayo de 2020): 35-48.

Vásquez, Wilson. “Manual de medios alternativos de conflictos”, Universidad Nacional de Piura, Perú. Modificado en 2006. En Academia.edu. https://www.academia.edu/31084521/Manual_de_medios_alternativos_de_resoluci%C3%B3n_de_conflictos_ 1

YoProfesor. “12 plataformas con murales virtuales para docentes en el 2020”. Modificado el 30 junio, 2020. https://yoprofesor.org/2020/06/30/12-plataformas-con-murales-virtuales-para-docentes-en-el-2020/

Published

2024-06-28

How to Cite

Villalobos-Rodríguez, V. (2024). Conciliation model to manage the solution of causes of conflict among spanish learners and Costa Rican teachers an issue of educational administration. The National Administration Review, 15(1), e5214. https://doi.org/10.22458/rna.v15i1.5214
Loading...