Exploring the relationship between personal branding and transformational leadership: an approach from education

Exploring the relationship between personal branding and transformational leadership: an approach from education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/rna.v14i2.4885

Keywords:

Influence, transformational leadership, perception, motivation, teacher competencies

Abstract

In higher education, teachers must exercise effective leadership that motivates students to develop their cognitive and social skills. The present study focuses on obtaining information through the survey method, regarding the perception of the students of the School of Management Sciences regarding the leadership traits and image of the teacher for the year 2022. With a quantitative approach and factorial correlational design, the main objective is to analyze the relationship between personal branding and transformational leadership of the teacher, through the evaluation of indicators and their key characteristics.

References

Alicia Casique Guerrero y María Cristina González Martínez. "El Liderazgo Transformacional y Transaccional en el docente: desde la perspectiva de estudiantes universitarios en pandemia del COVID-19." Ciencias Administrativas. Teoría y Praxis 19.1 (junio, 2023): 128-143. DOI: https://doi.org/10.46443/catyp.v19i1.325

Alonso-Gonzalez, Antonio, Marta Peris-Ortiz y Jose J. Cao-Alvira. “La marca personal como herramienta de gestión del conocimiento para potenciar la innovación y el desarrollo sostenible en las organizaciones”. Conocimiento, innovación y desarrollo sostenible en las organizaciones: una perspectiva de capacidades dinámicas (2019): 113-129. https://doi.org/10.1007/978-3-319-74881-8_8

Bisquerra Alzina Rafael y Silvia Hernández Paniello. "Psicología positiva, educación emocional y el programa aulas felices." Papeles del psicólogo 38.1 (enero-abril, 2017): 58-65. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77849972006

Casasola-Rivera Wilmer. “La enseñanza universitaria en tiempos de pandemia: el uso inapropiado de diapositivas y su impacto en la salud mental y el aprendizaje en estudiantes universitarios”. Tecnología en Marcha. Vol. 35, especial COVID-19. (mayo, 2022): 301-311.https://doi.org/10.18845/tm.v35i5.5981

Casasola-Rivera, W. (2022) La enseñanza universitaria en tiempos de pandemia: el uso inapropiado de diapositivas y su impacto en la salud mental y el aprendizaje en estudiantes universitarios. Tecnología en Marcha. Vol. 35, especial COVID-19. https://doi.org/10.18845/tm.v35i5.5981

Chaparro Guevara, Rosa Alexandra, Héctor Rodrigo Ospina Estupiñan y Antonio Alonso González. "Personal Branding como elemento diferenciador, en la figura de los docentes de Instituciones de Educación Superior en Latinoamérica." Cuadernos Latinoamericanos de Administración 15.29 (noviembre, 2019): 2-25 https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=409661113005

Chaparro, R.; Ospina, H. & Alonso, A. (2019). Personal branding como elemento diferenciador, en la figura de los docentes de instituciones de educación superior en Latinoamérica. Cuaderno Latinoamericano de Administración, Jul – Dic. 2019, 15(29), 24-44.

Díaz Barriga Ángel y Ana Bertha Luna Miranda. Metodología de la investigación educativa: Aproximaciones para comprender sus estrategias. España: Ediciones Díaz de Santos, 2014.

García-Rangel Minerva et al. "Nivel de liderazgo transformacional, variables sociodemográficas y la experiencia pedagógica de los docentes universitarios." Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar 5.5 (setiembre-octubre, 2021): 9602-9618. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i5.1007 p9602

Guerrero, A y Gonzalez, M. El Liderazgo Transformacional y Transaccional en el docente: desde la perspectiva de estudiantes universitarios en pandemia del COVID-19. Ciencias Administrativas Teoría y Praxis, Núm. 1 Año 19, Enero-Junio 2023, pp. 128-143, DOI: https://doi.org/10.46443/catyp.v19i1.325

Hernández Sampieri Roberto, Carlos Fernández Collado y Pilar Baptista Lucio. Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill, 2014.

Koontz Harold, Heinz Weihrich y Mark Cannice. Administración; una perspectiva global y empresarial. México: Mc Graw Hills, 2012. http://aplicaciones.bibliolatino.com/handle/bibliolatino/748

Lázaro Hernández, Héctor Miguel y Gladys Hernández Romero. "Liderazgo docente en la perspectiva de universitarios." Revista Horizonte de la Ciencia 10.18 (agosto, 2020): 1-17. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2020.18.404

Sánchez Mendiola Melchor. "Ser docente: inspiración, pasión y perseverancia." Revista Digital Universitaria 20.6 (noviembre-diciembre, 2019): 1-3. http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2019.v20n6.a0

Tirado Gálvez Madeleine Irma y Flor Delicia Heredia Llatas. "Liderazgo transformacional en la gestión educativa: una revisión literaria." Revista pedagógica de la Universidad de Cienfuegos Conrado 18.85 (abril, 2022): 246-251. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442022000200246&script=sci_arttext&tlng=en

Velásquez Arana, Juan M., María C. Carvajal Vásquez y Antonio Alonso González. "Implicaciones del uso del personal branding en el profesorado de educación superior." Revista Libre Empresa 14.2 (mayo, 2017): 131-150. http://dx.doi.org/10.18041/libemp.2017.v14n2.28207

Villalobos Zamora Luis Ricardo. Enfoques y diseños de investigación social: cuantitativos, cualitativos y mixtos. San José, Costa Rica: EUNED, 2019.

Published

2023-12-13

How to Cite

Sanabria-Araya, F., Vargas-Rojas, J., & Palma-Chacón, A. (2023). Exploring the relationship between personal branding and transformational leadership: an approach from education. The National Administration Review, 14(2), e4885. https://doi.org/10.22458/rna.v14i2.4885
Loading...