Fear of failure and Identification of business opportunities: differences between gender in the context of Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.22458/rna.v13i2.4453Keywords:
entrepreneurship, covid-19, economic crisis, emerging countries , fear of failure, business opportunityAbstract
When starting a business, identifying opportunities is key for its proper development. However, fearing failure could be a vital asset, even more in crisis such as Covid-19. This research shows, based on a solid database of Colombia’s entrepreneurship (the survey of adult population of GEM, 2020), that there is a gap between men and women regarding fearing failure, but not in regard to identifying opportunities. There have been consistent findings on literature and related academic contributions, showing that these statistics has not changed through Covid-19.
References
Acosta, Valentina. “En medio de la pandemia por covid-19, cerraron 509.370 micronegocios en Colombia”. La República, 24 de febrero de 2021. https://www.larepublica.co/economia/en-medio-de-la-pandemia-por-covid-19-cerraron-509370-micronegocios-en-colombia-3130382
Aharon, David y Smadar Siev. “COVID-19, government interventions and emerging capital markets performance”. Research in International Business and Finance 58, (diciembre, 2021). doi:10.1016/j.ribaf.2021.101492.
Bélanger, Jocelyn et al. “Driven by fear: The effect of success and failure information on passionate individuals' performance”. Journal of Personality and Social Psychology 140, n.° 1 (2013): 180-195. doi:10.1037/a0029585.
Berrios, Jose y Maritza Espina. “Factores determinantes para el desarrollo de la actividad emprendedora: Un estudio correlacional”. Esic Market: Economics and Business Journal 45, n.° 147 (abril, 2014). doi:10.7200/esicm.147.0451.4.
Bucardo, Alberto, María Luisa Saavedra y María Elena Camarena “Hacia una comprensión de los conceptos de emprendedores y empresarios”. Suma de Negocios 6, n.° 13 (2015): 98-107. doi:10.1016/j.sumneg.2015.08.009.
Cacciotti, Gabriella et al. “Entrepreneurial fear of failure: Scale development and validation”. Journal of Business Venturing 35, n.°5 (septiembre, 2020). doi:10.1016/j.jbusvent.2020.106041.
Cacciotti, Gabriella et al. “A reconceptualization of fear of failure in entrepreneurship”. Journal of Business Venturing 31, n.° 3 (mayo, 2016): 302-325. doi:10.1016/j.jbusvent.2016.02.002.
Chandler, Gaylen, Douglas Lyon y Dawn DeTienne. “Antecedents and exploitation outcomes of opportunity identification processes”. National Academy of Management Best Paper Proceedings, (agosto, 2005). doi:10.5465/ambpp.2005.18778647.
DeTienne, Dawn y Gaylen Chandler. “The Role of Gender in Opportunity Identification”. Entrepreneurship Theory and Practice 31, n.o 3 (mayo, 2007): 365-86. doi:10.1111/j.1540-6520.2007.00178.x.
Gamero, Harold y Jhony Ostos. “Revisión sistemática de literatura sobre factores clave en la identificación de oportunidades de negocio”. RETOS: Revista de Ciencias de la Administración y Economía 10, n.° 20 (2020): 307-327. doi:10.17163/ret.n20.2020.07.
García, Fernando y María Cañiarez. “Análisis del perfil emprendedor: una perspectiva de género”. Estudios de Economía Aplicada 28, n.° 3 (2010): 1-27.
Global Entrepreneurship and Development Institute [GEDI]. “Global Entrepreneurship Index”. (2019).
Global Entrepreneurship Monitor [GEM]. “2019/2020 Global report”. Acceso en febrero de 2020. https://www.gemconsortium.org/report/gem-2019-2020-global-report/
George, Mary, Vinit Parida, Tom Wincent y Joakim Lahti. “A systematic literature review of entrepreneurial opportunity recognition: insights on influencing factors”. International Entrepreneurship and Management Journal, (junio, 2016): 309-350.
Gómez, Liyis et al. GEM Colombia: estudio de la actividad empresarial en 2017. Colombia: Universidad Del Norte, Pontificia Universidad Javeriana de Cali, Universidad ICESI, Corporación Universitaria del Caribe-CERCAR, Universidad Cooperativa de Colombia, Universidad EAN, 2019.
Heinzel, Joachim, Richard Geibel y Hossein Askari. “How do certain factors affect the fear of failure in entrepreneurship?”. Annual International Conference On Business Strategy & Organizational Behaviour, (agosto, 2014): 21-26. doi:10.5176/2251-1970_IE14.08.
Henríquez, María, Clara Mosquera y Alberto Arias. “La creación de empresas en Colombia desde las percepciones femenina y masculina”. Economía, Gestión y Desarrollo, n.° 10 (diciembre, 2010): 61-77.
Hevia, Constantino y Andy Neumeyer. Un marco conceptual para analizar el impacto económico del COVID-19 y sus repercusiones en las políticas. Buenos Aires: Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo, 2020.
Kollman, Tobias, Christoph Stöckmann y Julia Kensbock. “Fear of failure as a mediator of the relationship between obstacles and nascent entrepreneurial activity. An experimental approach”. Journal of Business Venturing 32, n.° 3 (2017): 280-301. doi:10.1016/j.jbusvent.2017.02.002.
Liñan, Francisco e Inmaculada Jaén. “The Covid-19 pandemic and entrepreneurship: some reflections”. International Journal of Emerging Markets 15, n.° 5 (noviembre, 2020): 1165-1174. doi:10.1108/IJOEM-05-2020-0491.
Loan, Le Thi et al. “Entrepreneurial behaviour: The effects of the fear and anxiety of Covid-19 and business opportunity recognition”. Entrepreneurial Business and Economics Review 9, n.° 3 (2021): 7-23. doi:10.15678/EBER.2021.090301.
Mahto, Raj y William McDowell. “Entrepreneurial motivation: a non-entrepreneur’s journey to become an entrepreneur”. International Entrepreneurship and Management Journal, (septiembre, 2018): 513-526.
Maran, Thomas et al. “Motivational foundations of identifying and exploiting entrepreneurial opportunities”. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research 27, n.o 4 (mayo, 2021): 1068-1072. doi:10.1108/IJEBR-05-2020-0291.
Mitchell, Robert y Dean Shepherd. “Afraid of opportunity: the effects of fear of failure on entrepreneurial decisions”. Frontiers of Entrepreneurship Research 31, n.° 6 (2011): 195-209.
Nielsen, Suna y Astrid Lasen. “Images of entrepreneurship: towards a new categorization of entrepreneurship”. International Entrepreneurship and Management Journal 8, n.° 1 (2011): 35-53. doi:10.1007/s11365-010-0159-7.
Ruiz-Arroyo, Matilde, Ana María Bojica, Carlos Albacete-Sáez y María del Mar Fuentes-Fuentes. “¿Cómo identifican las oportunidades de negocio los emprendedores? Una aproximación descriptiva al caso Andaluz”. Gestión Joven. Revista de la Agrupación Joven Iberoamericana de Contabilidad y Administración de Empresas, n.o 3 (2009): 1-13.
Śledzik, Karol. “Schumpeter’s View on Innovation and Entrepreneurship”. Management Trends in Theory and Practice, (2013). doi:10.2139/ssrn.2257783.
Stevenson, Howard. A perspective on entrepreneurship. Boston: Harvard Business School, 1983.
Terán-Yepez, Eduardo y Andrea Guerrero-Mora. “Teorías de emprendimiento: revisión crítica de la literatura y sugerencias para futuras investigaciones”. Revista Espacios 41, n.o 7 (marzo, 2020): 7-22.
Wood, Matthew, William Mckinley y Craig Engstrom. “Endings and Visions of New Beginnings: The Effects of Source of Unemployment and Duration of Unemployment on Entrepreneurial Intent”. Entrepreneurship Research Journal 3, n.° 2 (septiembre, 2013): 171-206. doi:10.1515/erj-2012-0005.
Zhang, Ruixun R., Thomas Brennan y Andrew W. Lo. “The origin of risk aversion”. Proceedings of the National Academy of Science 111, n.o 50 (diciembre, 2014): 17777-17782. doi:10.1073/pnas.1406755111.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 The National Administration Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra publicada en la revista a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web).