Perceptions of entrepreneurship with the support of technological tools: a descriptive approach in times of COVID-19

Perceptions of entrepreneurship with the support of technological tools: a descriptive approach in times of COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/rna.v12i1.3380

Keywords:

Entrepreneurship, economic crisis, ict, covid-19, challenges, policies to promote entrepreneurship

Abstract

This article examines entrepreneurship in the face of the coronavirus pandemic. Some research was established, whose objective was to discover the perceptions of undertaking in times of COVID-19, with the help of technological tools for the orientation of ongoing businesses and value proposals adaptable to the current market situation. The methodology is based on a quantitative approach, with a descriptive depth, with a non-experimental study, using the questionnaire as a data collection tool and a bibliographic review based on a sample of 220 people. The results indicate that in the midst of the pandemic there is a lot of uncertainty to undertake, and in the face of the threatening situation, there is a growing need for the support of technological tools promoted by the impulse of elements such as: motivation, leadership, the search for training and financial advice.

Author Biographies

Carlos Luis Chanto Espinoza, Universidad Nacional de Costa Rica, Costa Rica

Académico, investigador de la Universidad Nacional de Costa Rica. PhD en Proyectos de la Universidad Internacional Iberoamericana (UNINI) – México. Msc. Gerencia en Administración de Proyectos de Desarrollo del Instituto Centroamérica en Administración Pública (ICAP) – Costa Rica. Maestría en Dirección Estratégica. Especialidad en Tecnologías de la Información de Universidad Internacional Iberoamericana UNINI – Puerto Rico, Máster en Dirección Estratégica en Tecnologías de la información. Universidad Europea Miguel de Cervantes (UEMC) - España. Licenciado en Informática con énfasis en Sistemas de Información, de la Universidad Nacional de Costa Rica -(UNA).

Jorge Luis Loáiciga Gutiérrez, Universidad Nacional de Costa Rica, Costa Rica

Académico, investigador de la Universidad Nacional de Costa Rica. Doctorando en Proyectos con Especialidad en Investigación por la Universidad Internacional Iberoamericana (UNINI)-Puerto Rico, Máster en Administración de Proyectos por la Universidad Para la Cooperación Internacional (UCI) - Costa Rica. Licenciado en Administración con énfasis en Gestión Financiera por la Universidad Nacional de Costa Rica (UNA). Bachiller en Administración por la Universidad Nacional de Costa Rica (UNA). Certificación Internacional Green Project Management por el GPM-Global (EEUU). 

References

Alean P. A., Del Rio, J., Simancas T., R., y Rodríguez A. C. (2017). ¿El emprendimiento como estrategia para el desarrollo humano y social? Saber, Ciencia y Libertad, 12(1), 107-123. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2017v12n1.1470

Álvarez-Vásquez, H. S., y Villafana-Del-Rosario, N. L. (2020). La caja del emprendedor: estrategia periodística sobre emprendimiento y finanzas personales para mercado negro (Tesis de licenciatura). https://repositorio.ulima.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12724/12064/Alvarez_%20Vasquez_Villafana_Del_Rosario.pdf?sequence=1

Angelelli, P., Hennessey, M., Henríquez, P., Benavente, J. M., Radaelli, V., Sasso, S., Anta, R., Crespi, G., Navarro, J. C., y Vargas, F. (2020). Respuestas al COVID-19 desde la ciencia, la innovación y el desarrollo productivo (G. Rivas y C. Suaznabar, eds.). Inter-American Development Bank. https://doi.org/10.18235/0002347

Barrantes Echeverría, R. (2015). Métodos de estudio a distancia e investigación: a la búsqueda del conocimiento científico. EUNED.

Barrera Agudelo, V. F., Luna Losada, S. M., y Molano Buenaventura, J. P. (2020). Oportunidades de emprendimiento en Bogotá originadas por cambios de hábitos de consumo debido a la pandemia. Universidad Ean. http://hdl.handle.net/10882/10185

Chaves N. y Fonseca H. (2015). Emprendedurismo en Costa Rica: estancamiento en la transición a la innovación. Economía y Sociedad, 20(48), 1-19. https://doi.org/10.15359/eys.20-48.5

Félix, A. G., y García, N. G. (2020). Estudio de pérdidas y estrategias de reactivación para el sector turístico por crisis sanitaria Covid-19 en el destino Manta (Ecuador). Revista Internacional de Turismo, Empresa y Territorio. RITUREM, 4(1), 79-103. https://doi.org/10.21071/riturem.v4i1.12743

Gonzaga Añazco, S. J., Alaña Castillo, T. P., y González Ordóñez, A. I. (2017). Competitividad y emprendimiento: herramientas de crecimiento económico de un país. INNOVA Research Journal, 2(8.1), 322-328. https://doi.org/10.33890/innova.v2.n8.1.2017.386

González, E., Olivié, C., Maio, A., Quiñones, Y., Jiménez, T., Lucía, L., y García-Arranz, A. (2018). Empresa familiar, emprendimiento e intraemprendimiento. EAE Business School. https://www.laempresafamiliar.com/wp-content/uploads/2019/01/SRC_Emprendimiento_EmpresaFamiliar-1.pdf

Hernández Sampieri, R.; Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación McGraw-Hill Education.

Hoyos-Estrada, S., y Sastoque-Gómez, J. (2020). Marketing Digital como oportunidad de digitalización de las PYMES en Colombia en tiempo del Covid -19. Revista Científica Anfibios, 3(1), 39-46. https://doi.org/10.37979/afb.2020v3n1.60

Jaramillo, M., y Ñopo, H. (2020). Covid-19 y el shock externo: Impactos económicos y opciones de política en el Perú | PNUD en América Latina y el Caribe. UNDP. https://www.latinamerica.undp.org/content/rblac/es/home/library/crisis_prevention_and_recovery/covid-19-y-el-schock-externo--impactos-economicos-y-opciones-de-.html?fbclid=IwAR2Mpysd0S_1hd-Z_5lrvC983Bd4ItLj_rc729cjS2QADZyl2Sn3S-btjKM

Linares, R. R. (2020). La Pyme post COVID 19: ¿seguirá siendo un comodín entre el Estado y el Mercado? Catalejo. https://www.academia.edu/download/64347458/La%20Pyme%20post%20COVID%2019%20VF%20120820.pdf

López, G., y Rivera, J. (2020). De la teoría a la práctica: el emprendimiento en Ecuador en época de COVID 19. Investigación y Desarrollo, 12(1), 26-37. https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/dide/article/view/982

Mejías, V. V., Arce, A. V., Sánchez, F. C., y Alfaro, D. Á. (2020). Impacto del COVID-19 en las pymes costarricenses: Un enfoque para sobrellevar la crisis actual. Revista Ventana, 14(1), 39-42. https://revistas.tec.ac.cr/index.php/ventana/article/download/5456/5187

Müller, C. (2017). Las apps no son sinónimo de emprendimiento: ¡cuidado! IEEM Revista de Negocios, 20(5), 30-34. https://www.hacerempresa.uy/wp-content/uploads/2018/12/IEEM-octubre-Art-apps.pdf

Nicolás Martínez, C., y Rubio Bañón, A. (2020). Entrepreneurship in times of crisis: An exploratory analysis of the COVID-19’s effects. Small Business International Review, 4(2), 53-66. https://doi.org/10.26784/sbir.v4i2.279

Rodríguez, M. D. (2016). Emprendimiento sostenible, significado y dimensiones. Revista Katharsis, 21, 449-479. http://revistas.iue.edu.co/revistasiue/index.php/katharsis/article/view/775/1066

Romero, M. A., y Milone, M. (2016). El Emprendimiento en España: Intención Emprendedora, Motivaciones y Obstáculos. Journal of Globalization, Competitiveness & Governability / Revista de Globalización, Competitividad y Gobernabilidad / Revista de Globalização, Competitividade e Governabilidade, 10(1), 95-109. https://www.redalyc.org/pdf/5118/511854473005.pdf

Vásquez-Lafebre, L. M., Quevedo-Barros, M. R., Neira-Neira, M. L., y Quevedo-Vázquez, J. O. (2020). Rol de los emprendimientos y su responsabilidad post crisis económica covid-19. Revista Científica FIPCAEC (Fomento de la investigación y publicación en Ciencias Administrativas, Económicas y Contables). Polo de Capacitación, Investigación y Publicación (POCAIP), 5(3), 723-734. https://doi.org/10.23857/fipcaec.v5i3.257

Vélez, R. X. y Ortiz, R. S. (2016). Emprendimiento e innovación: Una aproximación teórica. Dominio de las Ciencias, 2(4), 346-369. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5802889.pdf

Zamora-Boza, C. (2017). La importancia del emprendimiento en la economía: el caso de Ecuador. Revista Espacios Económicos, 39(8), 15-27. https://www.revistaespacios.com/a18v39n07/a18v39n07p15.pdf

Published

2021-05-17

How to Cite

Chanto Espinoza, C. L., & Loáiciga Gutiérrez, J. L. (2021). Perceptions of entrepreneurship with the support of technological tools: a descriptive approach in times of COVID-19. The National Administration Review, 12(1), e3380. https://doi.org/10.22458/rna.v12i1.3380
Loading...