The relationship between social responsibility and accountability from the perception of entrepreneurs in the Imbabura province of Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.22458/rna.v11i2.2726Keywords:
Social policy and welfare, social responsibility, social behavior, social needAbstract
Social responsibility is assumed as a voluntary commitment of companies to ensure economic, social and environmentally responsible growth for which it is necessary to determine the perception of entrepreneurs regarding accountability for their economic activities. This study is framed within the qualitative and quantitative modality, applying theoretical level methods, for the diagnosis to several companies in the province of Imbabura-Ecuador. The survey technique is used in relation to the perception of entrepreneurs. As a result, it is noted that there is not enough commitment regarding accountability.
References
REFERENCIAS
Bardel, D. (2019). Una aproximación al desarrollo de la responsabilidad social empresarial en la Unión Europea: Rendición de cuentas y normas de derecho internacional privado. Revista de Estudios Europeos(73), 34-65.
Brunet, I. (2011). Creación de Empresas: emprendimiento e innovación . Bogotá: Ediciones de la U.
Carroll, A. (1979). A Three-Dimensional Conceptual Model of Corporate Performance. Academy of management(4), 497-505. doi:https://doi.org/10.5465/amr.1979.4498296
Cochran, P., Wood, R., & Jones, T. (1985). The Composition of Boards of Directors and Incidence of Golden Parachutes. Academy of Management, 28(3), 664-671. doi:https://doi.org/10.5465/256121
Cornejo, A. (2009). Responsabilidad Social: Factor Clave de la Gestión de los Recursos Humanos en las organizaciones del siglo XXI. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas. Vol. 2, n.o 1, pp. 2-17.
Correa, J. G. (2007). Evolución histórica de los conceptos de responsabilidad social empresarial y balance social. Semestre Económico, 10(20), 87-102.
Cruz, C. (2007). Los determinantes y las consecuencias de las estrategias de innovación; un análisis del sector manufacturero y de servicios de España (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Barcelona. Ballaterra.
Donaldson, T., & Preston, L. (1995). The stakeholder theory of the corporation: concepts, evidence, and implications. Academy of Management Review, 20(1), 65-91.
Drucker, P. (1984). Converting Social Problems into Business Opportunities: The New Meaning of Corporate Social Responsibility. California Management Review, 26(2), 53. Obtenido de https://search.proquest.com/openview/8dde78b449d8452c447619ddb82d15f9/1?pq-origsite=gscholar&cbl=42246
Friedman, M. (1970). The social responsability of business is toincrease its profits. New York Times Magazine, 122-126.
Giraldo, G. (2008). Responsabilidad social empresarial en Antioquia. Revsita Universidad EAFIT, 44(1), 38-59.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6a. ed.). México: McGraw- Hill.
Kotler, P., & Lee, N. (2005). Best of Breed: When it Comes to Gaining a Market Edge While Supporting a Social Cause, “Corporate Social Marketing” Leads the Pack. Social Marketing Quarterly, 11(3-4), 91-103. doi:https://doi.org/10.1080/15245000500414480
Kramer, M., & Porter, M. (2002). La ventaja competitiva de la filantropía corporativa. Harvard Bussiness Review, 80(12), 49-62. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1431332
Mancilla, M., & Saavedra, M. (2015). El gobierno corporativo y el comité de auditoría en el marco de la responsabilidad social empresarial. Contaduría y Administración, 60(1), 486-506.
Martínez, J., Vaquero, L., Cuadrado, B., & García, I. (2015). El gobierno corporativo y la responsabilidad social empresarial corporativa en el sector bancario: el papel del consejo de administración. Investigaciones Europeas, de Dirección y Economía de la Empresa, 21(1), 129-138.
Markowitz, H.M. and Manne, A.S. (1957) On the Solution of Discrete Programming Problems. Econometrica, 25, 84-110. Published By: The Econometric Society.
Monroy, G. (2013). Estado del Arte de la RSE y su aplicabilidad al sector energía renovable y electricidad de Guatemala, Honduras y Nicaragua. Guatemala: OLADE.
Raufflet, E., Lozano, J., Barrera, E., & García, C. (2012). Responsabilidad Social Empresarial. México: Pearson Educación.
Sethi, S. P. (1975). Dimensions of Corporate Social Performance: An Analytical Framework. California Management Review, 17(3), 58-64. doi:https://doi.org/10.2307/41162149
Torresa, M. (2012). Estudio de Responsabilidad Social de Empresas en Ecuador.
Varela, L. V. (2013). Estado del arte de la responsabilidad social. Gestión y desarrollo, 10(1), 55-73.
Villacís, C., Suarez, Y., & Güillín, X. (2016). Análisis de la Responsabilidad Social en el Ecuador. Revista Publicando, 3(8), 452-466.
Wood, D. (1991). Corporate Social Performance Revisited. Academy of Management(16), 691-718. doi:https://doi.org/10.5465/amr.1991.4279616
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra publicada en la revista a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web).