PROFESSIONAL TRAINING OF INTERNATIONAL BUSINESS PROFESSIONALS FOR THE FOURTH INDUSTRIAL REVOLUTION
DOI:
https://doi.org/10.22458/rna.v10i2.2685Keywords:
Professional profile, soft skills, abilities, training needs, Industry 4.0, Internet of Things (IoT)Abstract
The study analyzes the requirements of companies regarding the training of professionals specialized in international management and identifies key aspects related to practical knowledge, technical training, skills and abilities. The methodology includes documentary reviews, interviews and a survey of the business sector via an online instrument. Therefore, the training of professionals in international business must be multidisciplinary and bilingual. Also, these need to develop their reasoning, leadership, communication, autonomy and innovation skills while taking advantage of disruptive technologies so that as graduates they may generate and implement knowledge.
References
Baena, J. J. & Hurtado, A. (2017). Generalidades de los negocios internacionales como programa de educación superior en Colombia. Science Of Human Action, 2(2), 269-291.
Banco Central de Costa Rica. (2019). Indicadores Económicos. Producto Interno Bruto, Gasto de Consumo Final, Formación Bruta de Capital, Exportaciones e Importaciones. Recuperado de https://gee.bccr.fi.cr/indicadoreseconomicos/Cuadros/frmVerCatCuadro.aspx?idioma=1&CodCuadro=%202980
Banco Mundial. (2019). Banco de datos. Indicadores del desarrollo mundial. Recuperado de https://databank.bancomundial.org/reports.aspx?source=2&series=NE.TRD.GNFS.ZS&country=
Benesova, A. & Tupa, J. (2017). Requirements for education and qualification of people in Industry 4.0. Procedia Manufacturing 11.
Betz, C. (2016). Renewing the IT Curriculum: Responding to Agile, DevOps, and Digital Transformation. Dymanic IT. Minessota State.
Buitrago, I. (2015). Tendencias de la disciplina en negocios internacionales. Revista Académica e Institucional Páginas de la UCP, 97, 109-121.
CEPAL (2016). Panorama de la Inserción Internacional de América Latina y el Caribe. Chile: ONU.
CINDE (2018). Demanda de Recurso Humano. Empresas de Inversión Extranjera Directa. San José, Costa Rica: CINDE.
Chan, H., Padilla, K. & Salas, N. (2011). Plan de estudios de Administración de empresas con énfasis en Negocios Internacionales (Rediseño Bachillerato y Diseño Licenciatura). San José Costa Rica: Universidad Estatal a Distancia.
Colet, G., Balgiu B. & Zaleschi, C. (2017). Assesment procedure for the soft skills requested by industry 4.0. MATEC Web of Conferences 121.
Colomé, R., González, S. Pahissa, E. Roca, M. & Vilalta, M. (2015). Perfiles y competencias para la internacionalización. Barcelona, España: ESCI-UPF International Business. Recuperado de http://www.amec.es/wp-content/uploads/2015/06/perfiles-y-competencias-para-la-internacionalizacion-amec-esci.pdf
Deloitte Global (2018). The Fourth Industrial Revolution is here. Are you ready? Deloitte Insights. Recuperado de https://www2.deloitte.com/insights/us/en/deloitte-review/issue-22/industry-4-0- technology-manufacturing-revolution.html
Fitsilis, P., Tsoutsa, P. & Gerogiannis, V. (2018). Industry 4.0: Required Personnel Competences. International Scientific Journal Industry 4.0.
FLACSO (2002). Centroamérica en Cifras: 1980-2000. San José, Costa Rica: FLACSO.
Galindo, F., Ruiz, S. & Ruiz, F. (2017). Competencias digitales ante la irrupción de la Cuarta Revolución Industrial. Revista Estudos em Comunicação 25(1), 1-11.
García, G. (2009). El concepto de competitividad sistémica. Revista Universidad de Sonora. México.
Gutiérrez, I., Kikut, L., Rodríguez, N., Navarro, G., Picado, C. & Azofeifa, C. (2016). Empleadores 2013 de personas graduadas de universidades estatales. San José, Costa Rica: Consejo Nacional de Rectores. Oficina de Planificación de la Educación Superior. Observatorio Laboral de Profesiones.
González-Páramo, J. (2017). Cuarta Revolución Industrial, empleo y estado de bienestar. Madrid: Real Academia de las Ciencias Morales y Políticas.
Gronau, N.; Ullrich, A. & Teichmann, M. (2017). Development of the Industrial IoT Competences in the Areas of Organization, Process, and Interaction based on the Learning Factory Concept. Procedia Manufacturing 9, 254-261.
Hecklau, F., Galeitzke, M., Flachs, S. & Kohl, H. (2016). Holistic approach for human resource management in Industry 4.0. Procedia CIRP 54, 1-6.
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. 6ta ed., México: McGraw-Hill.
Kimm, S. (2018). Multilateral Trade Liberalization and Economic Growth, Journal of Economic Integration, 33(2), pp. 1261-1301
Lee, J., Kao, H. & Yang, S. (2014). Service innovation and smart analytics for Industry 4.0 and big data environment. Procedia CIRP 6, 3-8.
ManpowerGroup. (2018). Robots Need Not Apply: Human Solutions for the Skills Revolution. New York, USA: Manpower Group. Recuperado de https://www.manpowergroup.com/wps/wcm/connect/59db87a7-16c6-490d-ae70-1bd7a322c240/Robots_Need_Not_Apply.pdf?MOD=AJPERES
Milhauser, K. & Rahschulte, T. (2010). Meeting the needs of global companies through improved international business curriculum. Journal of Teaching in International Business 21, 78-100.
Organización de Naciones Unidas (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Resolución aprobada por la Asamblea General el 25 de septiembre de 2015. New York: ONU. Recuperado de https://unctad.org/meetings/es/SessionalDocuments/ares70d1_es.pdf
Oviedo, A., Sánchez, M., Lindert, K. & López, H. (2015). Costa Rica´s development: from good to better. Systematic country Diagnostic. Washington, DC: Banco Mundial.
Pereira, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: Una experiencia concreta. Revista Electrónica Educare, XV(1), 15-29.
Pernías, P (2017). Nuevos Empleos, Nuevas Habilidades ¿Estamos preparando Talento para la cuarta revolución Industrial? ICE Revista de Economía 898, 59-71.
PROCOMER (2018). Estadísticas de Comercio Exterior Costa Rica, 2017. San José, Costa Rica: PROCOMER. Recuperado de https://procomer.com/downloads/estudios/estudio_estadistico_2017/Estadisticas2017.pdf
Puga, J. & Martínez, L. (2008). Competencias Directivas en Escenarios Globales. Estudios Gerenciales, 24(109), 87-103.
Salinas, G. & Aksoy, A. (2006). Growth before and after trade liberalization. World Bank Policy Research. Working Paper no. 4062, Washington, DC: The World Bank.
Schwab, K. (2015). The Fourth Industrial Revolution: What It Means and How to Respond. Recuperado de https://www.weforum.org/agenda/2016/01/the-fourth-industrial-revolution-what-it-means-and-how-to-respond/
Singh, T. (2010). Does international trade cause economic growth? A Survey. The World Economy, 33(11), 1517-1564.
SIECA, CLACDS/INCAE (1999). El Corredor Logístico Centroamericano. Un Salto Cualitativo en la Dotación de Servicios al Comercio Exterior de la Región. El Salvador: SIECA, CLACDS/INCAE.
SINAES (2019). Carreras acreditadas. Recuperado de https://www.sinaes.ac.cr/index.php/home/carrera
UNCTAD (2017). Evolución del sistema internacional de comercio y sus tendencias desde una perspectiva de desarrollo. Ginebra, Suiza: ONU.
Van Heugten, P., Heijne-Penninga, M., Robbe, P., Jaarsma, D. & Wolfensberger, M. (2017). International perspectives on the profile of highly talented international business professionals. Journal of Education for Business, 92(7), 323-331.
Vanegas, J. G., Restrepo, J. A. & González, M. A. (2015). Negocios y comercio internacional: evidencias de investigación académica para Colombia. Revista Suma de Negocios, 6(13), 84-91.
Wang, J. & Stewart, B. (2001). International Business Competencies Needed By Business Graduates in the United States and Taiwan, R.O.C. Paper presented at the Annual Meeting of the American Vocational Education Research Association. New Orleans, USA: AVERA.
World Economic Forum (2016). The Future of Jobs. Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution. Ginebra, Suiza: WEF.
World Economic Forum (2018). Towards a Reskilling Revolution. A Future of Jobs for All. Ginebra, Suiza: WEF.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra publicada en la revista a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web).