Developing Leadership Skills in the Academic Community: An Institutional Staff Perspective
DOI:
https://doi.org/10.22458/ie.v27i42.5409Keywords:
Liderazgo, Habilidad, Capacidad, Formación, UniversidadAbstract
The university deserves to consider the development of competencies necessary for transformation. The objective of this paper is to describe the development of leadership competencies in academic training at the River Plate University Institute (2021-22).
The analysis is configured from the hermeneutic phenomenology of the social sciences, through the interpretation of the webs of meaning in the university. It is a study with a critical and unique character, through a purposive sampling of 12 people, where interviews, focus groups and institutional documents are analyzed. The model of educational leadership competencies in this work considers: Strategic thinking, learning management, relationship with people and creating and animating organizational structures. As a result, the development of institutional leadership competencies is characterized by presenting characteristics of greater permeability due to its proximity to its genesis. This gives it a more flexible basis in the face of high bureaucracy and less resistance to changes and innovations that emerge for the improvement of education. It is concluded that the perspective of the academic community represents a recognition of the efforts and work carried out through strategic objectives in the search for the improvement of educational quality, growth, development of its areas and institutional expansion.
References
Alanya Beltran, J. E., Alza Salvatierra, M. S., Diaz Espinoza, M., y Ochoa Tataje, F. A. (2021). Educación durante la pandemia COVID-19. Uso de la tecnología en la nube: Jamboard. RISTI, 44, 38-48. https://bit.ly/3NMB4dB
Álvarez, G. C. (2021). Gestión en la educación superior y calidad educativa: impacto de la regulación de la CONEAU en la calidad educativa de la universidad argentina [Tesis doctoral, Universidad de Buenos Aires]. https://bit.ly/48vy6nq
Álvarez Fernández, M., Hué García, C., López Martínez, J., Lorenzo Delgado, M., Pérez Bodeguero, D., y Pumares Puertas, L. (2010). El liderazgo educativo. Los equipos directivos en centros de primaria, elementos básicos del éxito escolar. Ministerio de Educación. https://bit.ly/4fuj8jZ
Andrés, J. C., Aguado, D., y García-Izquierdo, A. L. (2023). Las cuatro grandes dimensiones de LinkedIn: ¿señales de habilidades interpersonales? Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 39(2), 75-88.
Baeza Reyes, A., y Lamadrid Álvarez, S. (2019). ¿Igualdad en la academia? Barreras de género e iniciativas en una universidad pública (2013-2018). Pensamiento educativo, 56(1). https://bit.ly/3UuHL81
Bazán, D., y González, L. (2016). Autonomía profesional y reflexión del docente: una resignificación desde la mirada crítica. REXE-Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 6(11), 69-90. https://bit.ly/4huDWJW
Bennis, W. (2009). On Becoming a Leader. https://bit.ly/40qzDsO
Bennis, W., y Nanus, B. (1997). Leaders: Strategies for Taking Charge. https://bit.ly/48x26iB
Buitrago-Bohórquez, B., y Sánchez, H. (2021). Competencias pedagógicas y tecnológicas del docente para el diseño instruccional en educación virtual universitaria. IPSA Scientia, revista científica multidisciplinaria, 6(2), 82-100. https://bit.ly/40sWfJw
Buquet Corleto, A. G., López González de Orduña, H., y Moreno Esparza, H. (2020). Relevancia de los estudios de género en las universidades. La creación del Centro de Investigaciones y Estudios de Género en la UNAM. Perfiles educativos, 42(167), 178-196. https://bit.ly/4eamKWY
Burns, J. M. (2012). Leadership. https://bit.ly/3NPRhyE
Caeiro-Rodríguez, M., Manso-Vázquez, M., Mikic-Fonte, F. A., Llamas-Nistal, M., Fernández-Iglesias, M. J., Tsalapatas, H., y Sørensen, L. T. (2021). La enseñanza de competencias interpersonales en la formación de ingenieros: Una perspectiva europea. IEEE Access, 9, 29222-29242. https://shorturl.at/arBFz
Causo, E. J. V., De la Cruz Licas, M., Osores, J. C. V., Rosillov, F. F., Selis, D. Q., y Osores, R. I. V. (2021). Gestión institucional y planificación estratégica en una institución educativa pública del distrito de Jaén, Cajamarca, Perú. Revista Científica Pakamuros, 9(1), 42-53. https://shorturl.at/uL5Af
Centeno-Caamal, R. (2021). Formación tecnológica y competencias digitales docentes. Revista Docentes 2.0, 11(1), 174-182. https://shorturl.at/GOAgw
Covey, S. (1989). Los 7 hábitos de la gente altamente efectiva. https://shorturl.at/4LMve
Covey, S. (1993). Liderazgo centrado en principios. https://www.academia.edu/download/50304796/Liderazgo.pdf
Currie-Roberts, E., y Savage, S. J. (2020). La adaptabilidad institucional en tiempos de la COVID-19. https://shorturl.at/fNPhh
Delors, J., Amagi, I., Carneiro, R., Chung, F., Geremek, B., Gorham, W., y Nanzhao, Z. (1997). La educación encierra un tesoro: informe para la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo Veintiuno. UNESCO.
Díaz Gómez, E. R., y Díaz López, K. M. (2021). Competencias de liderazgo y efectividad organizacional de los coordinadores académicos en una institución de educación superior de México. Región y sociedad, 33. https://s Delors, J horturl.at/MmTXA
Drucker, P. (2014). El ejecutivo eficaz. Penguin Random House.
Dueñas, A. E. P., Peña, J. M. L., Macías, K. M. M., y Macías, W. R. O. (2020). Incidencia de la tecnología en el entorno educativo del Ecuador frente a la pandemia del covid-19. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 5(10), 754-773. https://shorturl.at/fXAwL
Fernández, M. S. J. (2022). Metodología “design thinking” para la mejora de la formación en roles de liderazgo en la formación del profesorado y de los futuros líderes de centros educativos. IV Congreso Internacional de Innovación Docente e Investigación en Educación Superior. https://shorturl.at/5zyZZ
Goleman, D. (1995). Inteligencia emocional: Por qué puede importar más que el cociente intelectual. https://shorturl.at/98tHD
Goleman, D. (2013). Liderazgo: El poder de la inteligencia emocional. Ediciones B. www.edicionesb.com
García-Leal, M., Medrano-Rodríguez, H., Vázquez-Acevedo, J. A., Romero-Rojas, J. C., y Berrún-Castañón, L. N. (2021). Experiencias docentes del uso de la tecnología educativa en el marco de la pandemia por COVID-19. Revista Información Científica, 100(2). https://shorturl.at/wEOA3
García Montero, I., y Bustos Córdova, R. B. (2020). Desarrollo de la autonomía y la autorregulación en estudiantes universitarios: una experiencia de investigación y mediación. Sinéctica, (55). https://scielo.org.mx
Gómez, Á. I. P., y Gómez, E. S. (2021). Lesson Study. Aprender a enseñar para enseñar a aprender. Ediciones Morata. https://shorturl.at/VlVFB
Guerrero Jirón, J. R., Vite Cevallos, H. A., y Feijoo Valarezo, J. M. (2020). Uso de la tecnología de información y comunicación y las tecnologías de aprendizaje y conocimiento en tiempos de covid-19 en la Educación Superior. Conrado, 16(77), 338-345. https://shorturl.at/ThNG9
Gurrola, S. A., Villegas Barakat, M., Cabrera Rojas, N., Durán Segura, A., y Trabado Sagot, C. L. (2024). Desafíos experimentados por el personal académico de Ciencias de la Salud de la UCIMED durante la pandemia COVID-19 en Costa Rica. Revista Innovaciones Educativas, 26(40), 121-134. https://shorturl.at/aYvQ4
Gutiérrez Rincón, V. A., Zambrano, J. J. A., y Vásquez, J. E. M. (2019). Cambio organizacional, institucional y tecnológico: una aproximación desde la teoría actor-red y el trabajo institucional. Cuadernos de Administración, 32(59).
Hernández Rodríguez, C. A. (2019). Enfoque integral del diseño organizacional con base en el modelo estrella: un estudio de caso [Tesis de maestría, Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo]. https://dgsa.uaeh.edu.mx
Hernández-Sampieri, R., y Torres, C. P. M. (2018). Metodología de la investigación (Vol. 4) McGraw-Hill Interamericana. https://shorturl.at/SNuAT
Hudiel, S. J. N. (2020). Tendencias en el uso de recursos y herramientas de la tecnología educativa en la educación universitaria ante la pandemia COVID-19. Revista Ciencia y Tecnología El Higo, 10(2), 111-122. https://doi.org/10.5377/elhigo.v10i2.10557
Instituto Universitario River Plate. (IURP) (2013). Proyecto Educativo Institucional [Documento inédito].
Instituto Universitario River Plate. (IURP) (2019). Estatuto Universitario [Documento inédito].
Kotter, J. (1995). Liderar el cambio. Harvard Business Review, (2011, diciembre). https://shorturl.at/F9zDS
Krotsch, P. (2002). Los universitarios como actores de reformas en América Latina: ¿han muerto los movimientos estudiantiles? Espacios en blanco, (12), 19-49. https://shorturl.at/5FUbJ
Lopera Betancur, M. A., Paiva Duque, L. E., y Forero Pulido, C. (2018). Autonomía profesional versus la práctica basada en la obediencia. Revista Cultura del Cuidado, 15(1), 48-59. https://shorturl.at/nR8Z3
López, M. C. L., Guerrero, M. J. L., y Moya, E. C. (2020). Hacia una escuela inclusiva. La evaluación del liderazgo como factor de mejora institucional. In Atas do III Congresso Internacional Envolvimento dos Alunos na Escola: Perspetivas da Psicologia e Educação—Inclusão e Diversidade. https://shorturl.at/m7EE2
Marandi, R. J., Smith, B. K., Burch, R. F., y Vick, S. C. (2019). Competencias interpersonales en ingeniería frente a competencias empresariales en ingeniería. Revista internacional de formación en ingeniería, 35(4), 988-998.
Marin-Zapata, S. I., Román-Calderón, J. P., Robledo-Ardila, C., y Jaramillo-Serna, M. A. (2022). Habilidades blandas, ¿sabemos de lo que hablamos? Revisión de la ciencia de la gestión,16(4), 969-1000.
Martínez-Salgado, C. (2012). El muestreo en investigación cualitativa. Principios básicos y algunas controversias. Revista Ciência & Saúde Coletiva, 17(3), 613-619. https://shorturl.at/4NsDY
Maya, M. T., y Orellana, B. S. (2016). Desarrollo de soft skills una alternativa a la escasez de talento humano. INNOVA Research Journal, 1(12), 59-76.
Mendiola, M. S., Hernández, A. M. D. P. M., Torres, R., Carrasco, M. D. A. S., Romo, A., Mario, A., y Cazales, V. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista digital universitaria, 21(3), 1-24.
Ministerio de Justicia. (2015). Ley 27098. Asociaciones Civiles. Régimen de promoción de los clubes de barrio y de pueblo. https://www.infoleg.gob.ar/?page_id=112
Monzón, N. S. (2020). Formación docente universitaria y crisis sanitaria COVID-19. CienciAmérica. Revista de divulgación científica de la Universidad Tecnológica Indoamérica, 9(2), 109-114. https://shorturl.at/ch76p
Moreno Chavarro, J. L. (2019). Formación docente en Competencias tecnológicas en la era digital: Hacia un impacto sociocultural [Trabajo de maestría, Universidad Cooperativa de Colombia]. https://hdl.handle.net/20.500.12494/12250
Muscará, F. (2014). Presente, pasado y futuro de la educación superior. Universidad Aconcagua.
Navarro Viloria, I. (2022). La evaluación institucional como estrategia para el mejoramiento continuo de la educación colombiana. Praxis, 18(2), 1-19.
Onwuegbuzie, A. J., y Leech, N. L. (2007). Diseños de muestreo en investigación cualitativa: hacer que el proceso de muestreo sea más público. El informe cualitativo, 12(2), 238-254.
Ordorika, I. (2018). Democratizar la universidad. Revista de la educación superior, 47(188). https://shorturl.at/aAgjC
Perrenoud, P. (2008). Construir las competencias, ¿es darles la espalda a los saberes? Revista de docencia universitaria, 6(2). https://shorturl.at/fVkdS
Picón, G. A., De Caballero, G. K. G., y Sánchez, J. N. P. (2021). Desempeño y formación docente en competencias digitales en clases no presenciales durante la pandemia COVID-19. ARANDUUTIC, 8(1), 139-153. https://shorturl.at/3jInh
Ramírez Saavedra, F. (2019). Políticas públicas de género: implementación de la Institucionalidad de Género en universidades de habla hispana. Ciencia, Técnica y Mainstreaming Social, (3), 45-55. https://doi.org/10.4995/citecma.2019.11143
Ramos, P. S., y Abatedaga, N. (2018). A cien años del “Grito de Córdoba”: Introducción. Revista F@ro. Revista teórica del Departamento de Ciencias de la Comunicación, 2(28), 1-6. https://dialnet.unirioja.es/revista/7804/V/2?anualidad=2018
Ramos Mendoza, L. K. (2020). Diseño organizacional y desarrollo del potencial humano del personal, microred Monterrey, Huaraz [Tesis de maestría]. Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo.
Rodríguez, E. D. C. C. (2019). Importancia del manejo de competencias tecnológicas en las prácticas docentes de la Universidad Nacional Experimental de la Seguridad (UNES). Revista Educación, 196-218. https://shorturl.at/DC8g6
Rodríguez-Rodríguez, E. (2024). ¿Qué significa innovar en educación superior? Una aproximación conceptual. Revista Innovaciones Educativas, 26(40), 170-187. https://doi.org/10.22458/ie.v26i40.4845
Romo, A. D. (2020). Movimientos estudiantiles en América Latina (1918-2011): aproximación historiográfica a sus rasgos compartidos. Revista Brasileira de História, 40, 235-258. https://shorturl.at/vtUN7
Senge, P. M. (2000). La danza del cambio: los retos de sostener el impulso en organizaciones abiertas al aprendizaje. Editorial Norma.
Varela Guinot, H. (2020). Las universidades frente a la violencia de género. El alcance limitado de los mecanismos formales. Revista mexicana de ciencias políticas y sociales, 65(238), 49-80. https://shorturl.at/S8VbW
Vargas, L. J. C., Salamanca, L. P. G., y Castañeda, A. M. (2021). Concepciones y reflexiones sobre calidad, evaluación y acreditación institucional. SIGNOS-Investigación en sistemas de gestión, 13(1), 1-26. https://shorturl.at/BAYKt
Vasanthakumari, S. (2019). Habilidades blandas y su aplicación en el lugar de trabajo. World Journal of Advanced Research and Reviews, 3(2), 066-072. https://shorturl.at/Y5OGs
Zaragoza, M. Á. R. (2024). (Re) pensar los movimientos estudiantiles en América Latina. Revista Mexicana de Estudios de los Movimientos Sociales, 8(1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Innovaciones Educativas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.