Best management practices for promoting inclusive education
DOI:
https://doi.org/10.22458/ie.v26i41.5191Keywords:
inclusive education, education management, School leadership, Principal, Good management practicesAbstract
environments. This implies an institutional commitment of the educational community to achieve long-term quality processes. In this regard, the present study aims to analyze the curricular and administrative management practices carried out by school principals to promote inclusive education in Costa Rican schools. The research was conducted from a mixed approach, with a non-experimental and cross-sectional quantitative design, and qualitative through a case study. Data were collected through an online questionnaire administered to a simple probability sample of 146 principals, a structured interview with six principals, and four focus groups with principals and teachers. The results show nine management practices associated with the promotion of inclusive education. These administrative practices are not only focused on meeting curricular objectives, but also include essential aspects to ensure the inclusion of all students, regardless of their individual characteristics. However, it is suggested that these practices be strengthened by involving all the actors involved in the educational community. In addition, it is recommended to promote active participation and cultivate a culture of inclusion as fundamental pillars to develop educational environments that effectively address the diversity of the student body.
References
Arnal, J., Rincón, D., y Latorre, A. (1992). Investigación educativa: fundamentos y metodología. Labor.
Azorín, C., y Villa, S. (2024). ¿Cómo apoyar a las escuelas en el desarrollo de prácticas más inclusivas? Explorando recursos y herramientas. Revista complutense de educación, 35(1), 115-124. https://dx.doi.org/10.5209/rced.82729
Bechara, A. (2019). Guía de buenas prácticas en educación inclusiva en relación a las personas con discapacidad orientada a la comunidad educativa. (Plan Nacional de Discapacidad). https://www.argentina.gob.ar/andis/guia-de-buenas-practicas-en-educacion-inclusiva
Birks, M. y Mills, J. (2015). Grounded theory: A practical guide. Sage
Bisquerra, R. (Ed). (2014). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.
Booth, T. y Ainscow, M. (2011). Guía para la Educación Inclusiva desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. OEI.
Booth, T. y Ainscow, M. (2015). Guía para la Educación Inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. https://downgalicia.org/wp-content/uploads/2018/01/Guia-para-la-Educacion-Inclusiva.pdf
Camarena, I. (2023) Buenas prácticas de gestión educativa implementada durante la pandemia de COVID-19 en bachillerato tecnológico de Jalisco. Gestión de la educación 9(2), 1-25. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/article/view/54137
Cerdas-Montano. V., García-Martínez, J.A. y Torres, N. y Fallas-Vargas, M.A. (2017). Análisis de la gestión administrativa de centros educativos costarricenses: percepción del colectivo docente y la dirección. Ensayos Pedagógicos, 12(2), 95-122. https://doi.org/10.15359/rep.12-2.5
Creswell, J. W. y Creswell, J. D. (2018). Research Design: Qualitative, Quantitative & Mixed Methods Approaches. Sage Publications.
Castro-Rubilar, F., Castaneda-Díaz, M. T., Ossa-Cornejo, C., Blanco-Hadi, E., y Castillo-Valenzuela, N. (2017). Validación de la escala de autoadscripción inclusiva en docentes secundarios de Chile. Psicología Educativa, 23(2), 105-113. https://doi.org/10.1016/j.pse.2017.05.003
Consejo Superior de Educación. (2017). La persona: centro del proceso educativo y sujeto transformador de la sociedad. Gobierno de Costa Rica.
Durán, R., Estay-Niculcar, C. y Álvarez, H. (2015). Adopción de buenas prácticas en la educación virtual en la educación superior. Aula abierta, 43(2), 77-86. https://doi.org/10.1016/j.aula.2015.01.001
Esperanza, N. E. y Gómez, L. D. (2016). La gestión curricular para la educación inclusiva de dos instituciones educativas distritales IED de Bogotá: un estudio de caso [Tesis de maestría, Pontificia Universidad Javeriana]. Repositorio institucional. . https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/19474/BeltranHernandezNubiaEsperanza2016.pdf?sequence=1
García-Martínez, J. A., Cerdas-Montano, V. y Torres-Vitoria, N. (2018). Gestión curricular en centros educativos costarricenses: Un análisis desde la percepción docente y la dirección. Revista Electrónica Educare, 22(1), 1-28. https://doi.org/10.15359/ree.22-1.11
García-Martínez, J. A., Chen-Quesada, E., Ruíz-Chaves, W. y León-Carvajal, A. (2023). Cultura de educación inclusiva: análisis desde la gestión de centros educativos costarricenses. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 17(2), 55-69. https://doi.org/10.4067/S0718-73782023000200055
Hernández, R. y Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill Education.
Jorrín, I. M., Fontana, M. y Rubia, B. (2021). Investigar en educación. Manual y guía práctica. Editorial Síntesis.
Leiva, M., Gairín, J. y Guerra, S. (2019). Prácticas de liderazgo de los directores noveles para la inclusión educativa. Aula abierta, 48(3), 291-300 https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/189046
Mateus, L. E., Vallejo, D. M., Obando, D. y Fonseca, L. (2017). Percepción de las prácticas y de la cultura inclusiva en una comunidad escolar. Avances en Psicología Latinoamericana, 35(1), 177-191. http://www.scielo.org.co/pdf/apl/v35n1/v35n1a14.pdf
Muntaner, J., Roselló, M. y de la Iglesia, B. (2016). Buenas prácticas en educación inclusiva. Educatio Siglo XXI, 34 (1), 31-50. http://dx.doi.org/10.6018/j/252521
Pérez, I. C. (2023). Buenas prácticas de gestión educativa implementadas durante la pandemia de COVID-19 en bachilleratos tecnológicos de Jalisco. Gestión de la Educación, 9(2). https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/article/view/54137
Programa de Estado de la Nación. (2021). Octavo Informe Estado de la Educación. Programa Estado de la Nación. Gobierno de Costa Rica.
Programa de Estado de la Nación. (2023) IX Informe del Estado de la Educación. Programa Estado de la Nación. Gobierno de Costa Rica.
Ramírez-González, M. del R. y Quesada-Lacayo, J. (2019). Repensando los indicadores educativos: la gestión educativa, curricular y de vinculación con la comunidad. Innovaciones Educativas, 21(30), 37–47. https://doi.org/10.22458/ie.v21i30.2483
Ruiz, W. y Chen, E. (2021). Gestión Educativa en tiempos de pandemia: una propuesta de conceptualización y la vinculación con los modelos de gestión. En Cascante, J., Campos, J. y Ruiz, W. (Eds.). Experiencias de Gestión Educativa en el contexto de la emergencia sanitaria por COVID-19 (pp.40-46). Universidad Estatal a Distancia y Ministerio de Educación Pública. http://hdl.handle.net/11056/22140
Ruiz-Chaves, W., Chen-Quesada, E., y García-Martínez, J. A. (2021). La inclusión en la educación: Una revisión de literatura para la gestión educativa. Innovaciones Educativas, 23(35), 211–233. https://doi.org/10.22458/ie.v23i35.3834
Sales, A., Moliner, O., Amiama, J. F. y Lozano, J. (2018). Escuela incluida: recursos y estrategias para la participación ciudadana. Revista mexicana de investigación educativa, 23(77), 433-458. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662018000200433&script=sci_arttext
Sánchez-Morrillo, C. F., Maldonado-Palacios, I. A., Maldonado-Palacios, G. M., Morocho-Palacios, H. F. y Cuenca-Cumbicos, K. M. (2024). Desarrollo y evaluación de recursos educativos digitales para la educación inclusiva. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 5(2), 740 – 750. https://doi.org/10.56712/latam.v5i2.1913
Solla, C. (2013). Guía de Buenas Prácticas en Educación Inclusiva. Madrid. Save the Children. https://www.savethechildren.es/sites/default/files/imce/docs/guia_de_buenas_practicas_en_educacion_inclusiva_vok.pdf
UNESCO. (2021). Hacia la inclusión en la educación: situación, tendencias y desafíos. 25 años después de la Declaración de Salamanca de la Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375748
Villalobos, M. (2023). Gestión del proceso inclusivo de estudiantes con sordera del Liceo Dr. Vicente Lachner Sandoval. Gestión de la Educación 9(2). https://doi.org/10.15517/rge.v9i2.54698
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Innovaciones Educativas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.