The profile of university professors in Social Studies courses at Costa Rican state universities
DOI:
https://doi.org/10.22458/ie.v25i39.4736Keywords:
specialized teacher, higher education, social studies, history teaching, teacher educationAbstract
The article discusses the results of the first phase of a research in history didactics whose object of study is the social representations on history and its teaching in initial teacher training. The objective of the paper is to characterize the profile of teachers who teach history and pedagogy in undergraduate courses (high school and undergraduate) in the teaching of Social Studies and Civic Education in Costa Rican state universities. The research was developed from a qualitative and interpretative approach, with the support of quantitative data analysis techniques such as graphs to measure trends, two data collection techniques were used: the questionnaire and the interview, with the purpose of knowing who is in charge of training the trainers in the area of social sciences and how this explains the model of initial teacher training in the careers of Social Studies in Costa Rica. The analysis of the information was done through quantitative description of the data, thematic coding and triangulation. The results show that the profile of the university teacher is based on specialized knowledge of the historical discipline.
References
Agüero, J.; Araya L.; Marín, J.; Molina, S; Rojas, F. (2011). La enseñanza de los Estudios Sociales y la Educación Cívica: hacia una profesión interdisciplinar. Diálogos Revista Electrónica de Historia, 12(2) 26-48.
Añahual, J. y Jara, M.A. (2021). Investigar, formar e innovar. Aportes de Joan Pagès para repensar la formación del profesorado que enseña ciencias sociales, geografía e historia. Nuevas Dimensiones. Revista de Didáctica de las Ciencias Sociales, (8), 39-56.
Aparicio-Molina, C., y Sepúlveda-López, F. (2023). Teacher Professional Development: Perspectives from a Research Experience with Teachers. Revista Electrónica Educare, 27(2), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15870
Araya, S. (2002). Las representaciones sociales: Ejes teóricos para su discusión. FLACSO.
Armento, B. (2000). El desarrollo profesional de los profesores de Ciencias Sociales. En: Pagès, J., Estepa, J. & Travé, G. (Eds). Modelos, contenidos y experiencias en la formación del profesorado de Ciencias Sociales (pp. 19-39). Huelva: Universidad de Huelva.
Chapman, A. (2012). Developing an Understanding of Historical Thinking through Online Interaction with Academic Historians: Three Case Studies. En Herausgebe. (Ed.), Yearbook. From Historical Research to School History: Problems, Relations, Challenges (pp. 21-40). WOCHENSCHAU.
Chávez-Preslier, C. (2020). Formación del pensamiento histórico en estudiantes de formación inicial docente. Un estudio de casos en universidades chilenas [tesis doctoral]. Universidad Autónoma de Barcelona.
Davini, M.C (2018). La formación en la práctica docente. Paidós.
Esquivel Vega, J., Campos Fonseca, G., & Jiménez Álvarez, D. (2023). La didáctica de la Historia desde la fragmentación y la instrumentalización: Un estudio de caso a partir del desarrollo de la conciencia histórica en el BEESEC, Universidad Nacional, Costa Rica (2021). Perspectivas, (26), 1-20. https://doi.org/10.15359/rp.26.4
González Sánchez, D. (2020). Los Estudios Sociales de cara a la Historia: Provocaciones para un debate urgente. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 20(1), 1-18. DOI.
González Sánchez, D. (2020). Los Estudios Sociales de cara a la Historia: Provocaciones para un debate urgente. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 20(1), 1-18. https://doi.org/10.15517/aie.v20i1.40176
Jodelet, D. (1989). Les représentations Sociales. Presses Universitaires de France.
López López, M. (2018). La enseñanza de la Historia en Costa Rica: un acercamiento desde los planes de la carrera de Estudios Sociales en la Universidad Nacional (1979-2005). Perspectivas, (16), 1-22. https://doi.org/10.15359/rp.16.2
Pagès, J. (2004). Enseñar a enseñar historia: la formación didáctica de los futuros profesores. Reseñas de enseñanza de la historia. 2, (1), pp.175-205.
Pagès, J. (2018). Aprender a enseñar historia. Las relaciones entre la historia y la historia escolar. Trayectorias universitarias. 4(7), 53-59.
Pagès, J. (2021). La formación del profesorado de historia y ciencias sociales para la práctica reflexiva. Nuevas Dimensiones, 8, 57-67.
Ramírez- Achoy, J. y Pagès, J. (2018). Concepciones de la Historia y de su enseñanza en estudiantes graduados del bachillerato en enseñanza de los Estudios Sociales y Educación Cívica de Costa Rica. En Jara, M., Funes, G., Ertola, F. y Nin, M.C. (Coord.). Los aportes de la Didáctica de las Ciencias Sociales, de la Historia y de la Geografía a la formación de la ciudadanía en contextos iberoamericanos (pp.367-379). Argentina: Asociación de profesores y Profesoras de Enseñanza de la Historia de Universidades Nacionales.
Ramírez- Achoy, J. y Pagès, J. (2019). Pensar históricamente en la universidad: ¿Cómo aprende historia el futuro profesorado de Estudios Sociales en Costa Rica? En: Hortas, M.J; Días, A. & De Alba, N (eds). Enseñar y aprender didáctica de las ciencias sociales: La formación del profesorado desde una perspectiva socio-crítica (pp. 768- 777). Ediciones Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Lisboa & AUPDCS.
Ramírez- Achoy, J., & Pagès Blanch, J. (2021). Los desafíos de enseñar historia en la formación inicial en Estudios Sociales. Un estudio de caso en el contexto costarricense. Revista Sophia Austral, (26), 115-129. Recuperado a partir de http://www.sophiaaustral.cl/index.php/shopiaaustral/article/view/353
Ramírez-Achoy, J. (2020). La formación inicial docente y el pensamiento histórico [tesis doctoral]. Universidad Tecnológica de Pereira.
Verd, J. y Lozares, C. (2016). Introducción a la investigación cualitativa. Fases, métodos y técnicas. Editorial Síntesis.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Innovaciones Educativas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.