The education of spirituality for the consolidation of an intelligent school
DOI:
https://doi.org/10.22458/ie.v25i39.4571Keywords:
Skill, school, intelligence, spirit, spiritually, educationAbstract
Spiritual education is conceived as a transversal axis of the school curriculum, linking any knowledge with the spiritual dimension of the person. In this sense, the purpose of this essay is to analyze the scope of spirituality education in the consolidation of an intelligent school; to this end, the following thematic axes are discussed: (a) the intelligent school and the need for spirituality education or education of the spirit; (b) keys for the activation and understanding of spirituality in intelligent schools; and (c) spirituality education (education of the spirit) as a transversal axis of the school curriculum. Discussion took place in the framework of a sustained reflection on the analysis, integration, and relationship of the concepts of spirituality, spirit, education, emotion, skills, and intelligent school. For this purpose, Documentary Research was used as a system for collecting, analyzing, and systematizing information. One of the conclusions of interest is that the education of the spirit, through the application of any activation key, has a significant impact on the intimacy of the person, that is, on his/her interiority and, of course, on his/her spiritual life. Any growth in spiritual life should be reflected in significant changes, both in the perception of the world and in human relationships in everyday life.
References
Alonso, S. A. (2017). Pedagogía de la interioridad. Aprender a “ser” desde uno mismo. Narcea.
Amutio, A., López, G. L., Oriol, X. y Pérez, E. N. (2020). Predicción del rendimiento académico a través de la práctica de relajación meditación mindfulness y el desarrollo de competencias emocionales. Universitas Psychologica, 19, 1-17. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy19.prat
Aranguren, P. G. (2011). El aula de clases: Comunidad de conocimientos y de ritos. Revista Educación y Ciencias Humanas, (29), 47-70.
Aranguren, P. G., Díaz, A. y Rincón, M. (2016). El trabajo de campo y su aplicación en la Escuela Básica de Adultos. Revista Educare, 20(1), 5-28. https://acortar.link/dTkHyj
Aranguren, P. G. (2020). Lineamientos estratégicos para la consolidación de una escuela inteligente y su noción de felicidad. Revista Educación, 44(2). https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.37605
Aranguren, P. G. y Zurita, A. M. S. (2021). Impacto de la aplicación del aprendizaje cooperativo en aulas de Educación Básica. Revista Paradigma, 42(2), 350-374. https://doi.org/10.37618
Arce, A. y Galantini, K. (2017). Sistema límbico y educación emocional. ALÉTHEIA, 5(1), 43-53. https://doi.org/10.33539/aletheia.2017.n5.2102
Arendt, H. (2002). La vida del espíritu. Paidós.
Arendt, H. (2003). La crisis de la educación. En Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios sobre reflexión política (Trad. A. L. Poljak). Península.
Aristóteles. (2000). Ética Nico maquea (Versión española de Gómez Robledo A.) (19ª ed.). Porrúa.
Arteaga, Q. M. (2004). Pedagogía Humanista, Laicismo y Transversalidad Transdisciplinar. Integración Universitaria, (1). https://n9.cl/3gchf
Bazarra, L. y Casanova, C. (2014). Directivos de escuelas inteligentes. ¿Qué perfil y habilidades exige el futuro? SM. Ediciones.
Benavent, V. E. (2013). Espiritualidad y educación social. UOC Editorial.
Bisquerra, A. R. (2005). La educación emocional en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 95-114. https://www.redalyc.org/pdf/274/27411927006.pdf
Bisquerra, R. y Hernández, S. (2017). Psicología positiva, Educación Emocional y el Programa de Aulas Felices. Papeles del Psicólogo, 38(1), 58-61.
Blancofombona, M. (2021). Caracas, la ciudad de los alzaos (Fotografías de Gaby Vera). América, (54), 124-135. https://doi.org/10.4000/america.4431
Bonilla, G. E. P. y Moreno, M. J. P. (2021). Aplicación de un modelo pedagógico para desarrollar la inteligencia espiritual en estudiantes de primer grado de educación secundaria. Revista Educación, 45(1), 1-43. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.40329
Burgos, G. H. (2020). Neurociencia, espiritualidad y religión. Revista Educación Religiosa, 2(1), 103-130. https://doi.org/10.38123/rer.v2i1.42
Buxarrais, E. M. R. (2007). Por una ética de la compasión en la educación. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 18, 201-227. https://doi.org/10.14201/3218
Cantú, Q. F. A. (2004). Contemplar para Amar. Felicidad, sabiduría y contemplación en el pensamiento ético de Aristóteles. Fondo de Cultura Económica.
Carretero, B. R. y Hernández, A. N. (2021). Acoso escolar y diversidad. Relación del acoso escolar con la percepción de normalidad en víctimas y agresores. Revista de Educación, (392), 155-175. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-392-482
Cerda, L. N. y Zúñiga, C. L. (2019). Hacia habilidades espirituales para la generación de condiciones del desarrollo de la religiosidad. http://www.vicariaeducacion.cl/profesoresreligion/img_noticias/27092019_432pm_5d8e63dc367c0.pdf
Cortina, S. M. (2017). Mindfulness y mejora de la convivencia. Apuntes de Pedagogía: Meditación y Educación, 18-20. https://www.cdlmadrid.org/wp-content/uploads/2016/02/pedagogia0617.pdf
De la Herrán, G. A. (2003). Autoconocimiento y Formación: Más allá de la Educación en Valores. Tendencias Pedagógicas, 8, 13-42. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/issue/view/TP8
Delors, J. (2001). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. UNESCO.
Díaz Barriga, F. (2006). La enseñanza situada: vínculo entre la escuela y la vida. McGraw-Hill.
Díaz, T. J. (2002). Espiritualidad ¡Ahora! Para un desarrollo humano, integral y sostenido. Ediciones Universidad Finis Terrae.
Fischman, D. (2017). Inteligencia espiritual en la práctica. Cómo aplicarla en la vida y en la empresa. Planeta.
Foucault, M. (2002). La hermenéutica del sujeto. Curso en el Collège de France (1981-1982). Fondo de Cultura Económica de Argentina.
García, G. Z. (2019). Hábitos de estudio y rendimiento escolar. Revista Boletín REDIPE, 8(10), 75-88. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/833
García, Y. C., Lastikka, A, L. y Petreñas, C. C. (2013). Comunidades de Aprendizaje. Revista Electrónica De Geografía Y Ciencias Sociales, 17, 427-7. http://hdl.handle.net/2445/113030
Gardner, H. (2011). La inteligencia reformulada (Trad. B. G. Sánchez). Paidós.
Goleman, D. (2004). La inteligencia emocional. Por qué es más importante que el cociente intelectual. Vergara.
Gromi, A. (2018). Didáctica de las operaciones mentales. Juzgar. De la opinión no fundamentada al juicio elaborado. Narcea.
Han, B. Ch. (2021). La desaparición de los rituales. Herder.
Hernández, J. D. (2015). Educación: una visión desde las dimensiones del ser humano y la vida. Acta Académica, 57, 79-92. http://revista.uaca.ac.cr/index.php/actas/article/view/103
Lizitza, N. y Sheepshanks, U. V. (2020). Educación por competencias: cambio de paradigma del modelo de enseñanza-aprendizaje. Revista Argentina de Educación Superior, (20), 89-107. http://www.revistaraes.net/revistas/raes20_art6.pdf
Lopera, M. S. A. (2013). Algunas reflexiones acerca de la instrucción basada en contenidos. Núcleo, 25(30), 205-216. https://n9.cl/5cq12
Lucas, L. R. (1999). El hombre espíritu encarnado: Compendio de filosofía del hombre (2da ed.). Sígueme.
Lucas, L. R. (2008). Horizonte vertical. Sentido y significado de la persona humana. Biblioteca de Autores Cristianos.
Luque, D. (2020). La educación del espíritu. Líneas del pensamiento para una teoría de educación. EDETANIA, 57, 39-61. https://doi.org/10.46583/edetania_2020.57.453
Melich, J. C. (1996). Antropología simbólica y acción educativa (1era ed.). Paidós.
Pardo, I. J. (1990). Fuegos bajo el agua. La invención de utopía (Colección Biblioteca Ayacucho, N.º 153). Biblioteca Ayacucho.
Parra, G. (2002). Educación, reforma y sociedad del conocimiento. Una visión de la reforma educativa desde el paradigma político-estratégico [Trabajo no publicado]. Universidad Central de Venezuela. Facultad de Ciencias Económicas y Sociales. Centro de Investigaciones Postdoctorales. Programa Permanente de Estudios Postdoctorales. Línea de investigación: Crítica de la Cultura Contemporánea en América Latina. Caracas.
Parent, J. J. M. (2007). Cuerpo, alma, espíritu. La Colmena, (53), 40-48. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=446344563005
Perkins, D. (1999). La escuela inteligente. Gedisa.
Peri, F. y Pérez, Z. (2019). Visión y significado de la espiritualidad en la educación. Sinopsis Educativa, 74-89. https://revistas.upel.edu.ve/index.php/sinopsis_educativa/article/viewFile/8307/4916
Piedra, H. M. (2018). Espiritualidad y educación en la sociedad del conocimiento. Innovaciones Educativas, 20(28), 96-105. https://doi.org/10.22458/ie.v20i28.2134
Prado, M. C. (2019). Espiritualidad y sistema educacional chileno: un acercamiento urgente. Revista de Educación Religiosa, 1(2), 37-60. https://doi.org/10.38123/rer.v1i2.18
Randazzo, E. F. (2021). La meditación en espacios educativos como factor protector ante la violencia. Revista Electrónica Educare, 25(3), 434-451. https://doi.org/10.7440/res64.2018.03
Restrepo, L. C. (1997). El derecho a la ternura. Océano.
Rodríguez, S. T. E. (2013). Inteligencia espiritual. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, (14), 13-22. http://ve.scielo.org/pdf/sp/v14n1/art02.pdf
Sadin, E. (2022). La era del individuo tirano. El fin de un mundo común. Caja Negra.
Segovia, O. S., Beltrán, Ll. J. y Martínez, A. M. R. (1998). El aula inteligente: una experiencia educativa innovadora. Espasa-Calpe.
Suárez, E. A. y Garcés, C. E. (2017). La interioridad como paradigma de la educación. PPC, Editorial.
Slavin, R. (1999). Aprendizaje Cooperativo. Teoría, Investigación y práctica. Aique Grupo Editor.
Toledo, M. P. P. y Sánchez, G. J. M. (2006). El ambiente de clase y las relaciones interpersonales. En P. Toledo (Coord.), Conflictividad en los centros educativos y stress docente (pp. 3-65). Aprende-IEA.
Torralba, J. (2013). La idea de educación liberal. De cómo se inventaron las humanidades. En J. Arana (Ed.), Falsos saberes. La suplantación del conocimiento en la cultura contemporánea (pp. 61-74). Biblioteca nueva.
Torralba, F. (2022, 3 de junio). El desarrollo de la espiritualidad religiosa desde la inteligencia espiritual. Hacia las habilidades espirituales y religiosas [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=wgfe4WSc5Ko
Torres, T. A. M., Pupo, P. Y. y Sánchez, R. G. C. (2017). La formación del conocimiento de sí mismo en la educación de la personalidad. LUZ, 16(3), 124-133. https://www.redalyc.org/pdf/5891/589166504013.pdf
Trianes, T. M. V., Fernández, B. F. J. y Escobar, E. M. (2013). La convivencia escolar: evaluación e intervención para su mejora. Síntesis.
Valencia, A. A. C. (2015). Las fiestas, los rituales y los símbolos en las escuelas. Praxis & Saber, 6(12), 149-167. https://www.redalyc.org/pdf/4772/477247216008.pdf
Zohar, D. y Marshall, I. (2001). Inteligencia espiritual. La inteligencia que permite ser creativo, tener valores y fe (Trad. M. Covian). Plaza & Janes Editores.
Zurita, M. S. (2020). El aprendizaje cooperativo y el desarrollo de las habilidades cognitivas. Revista Educare, 24(1), 51-74. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i1.1226
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Innovaciones Educativas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.