Social pedagogy trends and their Latin American critical outline in Social Work professional training in Sede de Occidente at Universidad de Costa Rica

Social pedagogy trends and their Latin American critical outline in Social Work professional training in Sede de Occidente at Universidad de Costa Rica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22458/ie.v25i38.4243

Keywords:

higher education, educational sciences, educational research, educational autonomy, training, teaching of social sciences, social work

Abstract

All university training and professional study programs are to be followed by a proper curricular and pedagogical foundation. Thus, this essay brings to light a comparative analysis exercise carried out between the origins and the Academic Development Plan of the Social Work study program at Universidad de Costa Rica, Sede de Occidente, during the years 2018 to 2021, with a specific pedagogy trend and several of its particular outlines. Therefore, this essay demonstrates that this analysis process is helpful for individuals in the university context who must undergo this exercise, mainly in self-evaluating academic offers in higher education. Furthermore, through this comparative analysis, conclusions show that the beginning of the creation of the Social Work study program at Sede de Occidente was influenced by a social pedagogical trend, mainly of a socialist or Marxist nature. However, in some of the approaches shown in the Academic Development Plan for years 2018 to 2021, it is possible to identify the incorporation of other critical pedagogy studies, such as popular education, Paulo Freire's pedagogies, territoriality and alterity. The last two are considered critical Latin American pedagogies. In turn, a series of elements of the institutional and organizational conditions were found that limit the application and scope of these pedagogies in the professional training of social workers at Sede de Occidente, of Universidad de Costa Rica.

Author Biography

Ana Cristina Quesada Monge, Universidad de Costa Rica

Associate Professor at the West Campus, University of Costa Rica. She has a Master's degree in Social Work, with emphasis in Social Management. She works in the Social Work Career and the General Studies System at the West Campus. She is currently an active student in the Doctorate Program in Education at the Universidad Estatal a Distancia.

References

Alfaro, L.; Arroyo, C.; Araya. R.; Jackson G.; Rosales R. y Villalta, O. (1981). Bases teóricas-metodológicas del taller en Costa Rica y resultados de su aplicación: un estudio comparativo [Seminario de graduación para optar el grado de licenciatura]. Escuela de Trabajo Social. Universidad de Costa Rica.

Cabaluz-Ducasse, J. F. (2016). Pedagogías críticas latinoamericanas y filosofía de la liberación: potencialidades de un diálogo teórico político. Educ., 19(1), 67-88. https://doi.org/10.5294/edu.2016.19.1.4

Coordinación de la Carrera de Trabajo Social (2018). Plan de Desarrollo AcadémicoCarreradeTrabajoSocial2017-2021.Departamento de Ciencias Sociales, Coordinación de Docencia, Sede de Occidente, Universidad de Costa Rica.

Coordinación de la Carrera de Trabajo Social (2022). Malla curricular del plan de estudios de bachillerato y licenciatura en trabajo social. Código 600119. Departamento de Ciencias Sociales, Sede de Occidente. Vicerrectoría de Docencia, Universidad de Costa Rica.

Consejo Universitario (1976). Convenio para unificar la definición de crédito en la educación superior de Costa Rica. Universidad de Costa Rica.

Chávez, J; Deler, G. y Suárez, A. (2009). Principales corrientes y tendencia a inicios del siglo XXI de la pedagogía y de la didáctica. Dirección Cubana, Ministerio de Educación.

Gómez P. y Gutiérrez D. (2012). El pensamiento crítico en la praxis andrológica desde la perspectiva de Paulo Freire. Ciencias de gobierno, 5(2). Instituto Zuliano de Estudios Políticos, Económicos y Sociales.

Grundy, S. (1998). Producto o praxis del curriculum. Ediciones Morata. https://www.academia.edu/26016411/LECTURA_OBLIGATORIA_UF_10Producto_o_praxis_del_curriculum_Grundy_S

Jover, G. y Luque, D. (2020). Relecturas de Paulo Freire en el siglo XXI. Cincuenta años de Pedagogía del Oprimido. Educación XX1, 23(2), 145-164.https:// doi.org/10.5944/educXX1.2564

Lins, M.; Derisso, J., y Pulita, E. (2021). Sobre a possibilidade de uma pedagogia crítica para a escola pública contemporânea. Revista Ibero-Americana De Estudos Em Educação, 16(3), 2010-2029. https://doi.org/10.21723/riaee.v16i3.15419

Mora, G.; Castro, S.; Araya, R. y Vega, C. (1983). La Carrera de Trabajo Social en el Centro Regional de Occidente: una visión crítica del taller. Serie documentos. Centro Regional Occidente, Universidad de Costa Rica.

Muñoz, A. (2021). Política de regionalización de la Universidad de Costa Rica, el caso de la Sede Regional de Occidente [Tesis para optar el grado y título de Maestría Profesional en Trabajo Social con énfasis en Gerencia Social]. Universidad de Costa Rica.

Parra, G. (2007). Aproximaciones al desarrollo del Movimiento de Reconceptualización en América Latina. Aportes a la comprensión de la contemporaneidad del Trabajo Social. Boletín Surá 127.

Programa Estado de la Nación (2019). Séptimo Informe Estado de la Educación.

https://estadonacion.or.cr/wp-content/uploads/2019/08/Estado-Educacio%CC%81n-RESUMEN-2019-WEB.pdf

Robles, K. y Quesada, A. (2018). Regionalización de la educación superior: Particularidades de la carrera de Trabajo Social, Sede de Occidente, Universidad de Costa Rica. Revista Costarricense de Trabajo Social, (34). https://revista.trabajosocial.or.cr/index.php/revista/article/view/350

Vega, C. (s. f.). Perfil profesional del o la trabajadora social graduado (a) en la Sede de Occidente [Documento inédito]. Carrera de Trabajo Social. Sede de Occidente, Universidad de Costa Rica.

Villalobos, L. (2017). Enfoques y diseños de investigación social: cuantitativos, cualitativos y mixtos. EUNED.

Published

2023-01-24

How to Cite

Quesada Monge, A. C. (2023). Social pedagogy trends and their Latin American critical outline in Social Work professional training in Sede de Occidente at Universidad de Costa Rica. Innovaciones Educativas, 25(38), 116–128. https://doi.org/10.22458/ie.v25i38.4243
Loading...