UN ESTUDIO DE INVESTIGACIÓN-ACCIÓN SOBRE LA PERCEPCIÓN DE LOS ESTUDIANTES SOBRE EL USO DE NICENET, UN ASISTENTE EN LÍNEA PARA EL APRENDIZAJE DEL INGLÉS COMO SEGUNDA LENGUA, EN EL SALÓN DE CLASE EN ECUADOR

UN ESTUDIO DE INVESTIGACIÓN-ACCIÓN SOBRE LA PERCEPCIÓN DE LOS ESTUDIANTES SOBRE EL USO DE NICENET, UN ASISTENTE EN LÍNEA PARA EL APRENDIZAJE DEL INGLÉS COMO SEGUNDA LENGUA, EN EL SALÓN DE CLASE EN ECUADOR

Autores/as

  • María del Carmen Boloña-López

DOI:

https://doi.org/10.22458/caes.v1i2.406

Resumen

AN ACTION RESEARCH STUDY OF LEARNERS’ PERCEPTION OF USING OF INTERNET ACTIVITIES THROUGH CLASS THE NICENET ICA IN THE EFL CLASSROOM IN ECUADOR

La incorporación de actividades de Internet y Sistemas de Manejo de Clase en el proceso de enseñanza / aprendizaje en el idioma Inglés ha aumentado su popularidad entre los profesores y estudiantes usuarios de las Tecnologías de Información y Comunicación. La computadora es concebida como una  herramientas que favorece el desarrollo cognitivo. Como resultado, tanto profesores como estudiantes están usando frecuentemente estas tecnologías para diferentes propósitos tales como gestión de conocimiento, comunicación, interacción, participación y colaboración cuando son miembros de ambientes de aprendizaje de Inglés en línea.

El propósito de este estudio fue investigar las percepciones del proceso, práctica y uso de actividades de Internet a través de Nicenet Asistente de Clase en Internet para descubrir como los estudiantes percibieron la integración y aplicación de estas tecnologías en su proceso de aprendizaje de Inglés. El estudio usó métodos cuantitativos y cualitativos de investigación en acción tales como documentos de clase, una encuesta, diarios y comentarios de los estudiantes para explorar sus reacciones y percepciones a estas dos tecnologías. Dos preguntas de investigación fueron exploradas en este estudio: (1) ¿Cómo pueden ser descritas las percepciones de los estudiantes del proceso del uso de herramientas tecnológicas? y

(2) ¿Cuáles son las percepciones de los estudiantes del uso de actividades de Internet para aprender Inglés?

Los participantes de este estudio consistieron de estudiantes universitarios en nivel Intermedio Superior de Inglés los cuales se graduaron en colegios públicos, religiosos y bilingües. Los resultados indican que hubo un alto nivel de aceptación de las actividades de Internet a través de Nicenet Asistente de Clase en Internet cuando los estudiantes interactúan, se comunican y gestionan conocimiento para aprender Inglés a través de ambientes colaborativos de aprendizaje en Internet.

Palabras clave: Internet, aprendizaje del Inglés online, Nicenet, educación

Abstract

The incorporation of Internet activities and Classroom Management Systems in the English teaching/learning process has increased popularity among teachers and learners of these Information Communication Technologies since computers became cognitive tools to enhance learning. As a result, teachers as well as learners are frequently using these technological tools for different purposes such as knowledge management, communication, interaction, participation and collaboration when they are members of online English learning environments. The aim of this study was to investigate learners’ perceptions of the process, practice and use of Internet activities through the Nicenet Internet Classroom Assistant in order to discover how learners perceived the integration and application of these technologies in their English learning process. The study used qualitative and quantitative methods of action research: class documents, a survey, learners’ journals and learners’ comments in order to explore their reactions and perceptions to these two technologies. Two research questions were explored in this study: (1) How can learners’ perceptions of the process of using technological tools for language learning be described? and (2) What are learners’ perceptions of using Internet activities to learn English? Participants of this study consisted of upper intermediate university English learners who graduated from Ecuadorian public, religious or bilingual high schools. The findings indicate that there was a high learners’ acceptance of the Nicenet ICA Internet activities when they interact, communicate, manage knowledge to learn English through online collaborative English learning environments.

Keywords: Internet activities, the Nicenet Internet Classroom Assistant, English Foreign Language Classroom

Citas

Bohlin, R.M. (2005). Journal of Avoiding Computer Avoidance, 35, TESL-EJ 10.2. Retrieved August 8, 2005 from the University of Georgia, Educational Psychology and Instructional Technology Web site: http://itechl.coe.uga.edu/itforum/paper35/paper35.html

Bransford, J.D., Brown, A.L., & Cocking, R.R. (2003). How people learn: Brain, Mind, Experience and School. Commitee on Developments in the Science of Learning and Committee on Learning Research and Educational Practice, Comission on Behavioural and Social Sciences and Education, National Research Council.

Canale, M. (1983). “From communicative competence to communicative language Pedagogy. “In Richards, J.C. and R.W. Schmidt, Language and Communication. London: Longman.

Cohen, B.A., & Waugh, G.W. (1989). Assessing computer anxiety. Psychological reports.

Craig, E.M. (2004) Swimming in the Rapids: Faculty and Students Perspectives in the Implementation of a Course Management System. World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications. Retrieved March 4, 2002 from AACE Digital Library Web site: http://dl.aace.org/16180

De Boer W., & Collis, B. (2000) The Adaptation and Use of a WWW-Based Course Management System within Two Different Types of Faculty at the University of Twente. University of Twente, Enschede, the Netherlands. Retrieved February 20, 2005 from AACE Digital Library Web site: http://dl.aace.org/9101

Dinkelman, T. (1997). The promise of action research for critically reflective teacher education. The Teacher Educator.

Dintenfass, N & Archibald, B. (1998). Our Philosophy. Retrieved February 5, 2005 from the Nicenet Web site: http://www.nicenet.org/philosophy.cfm

Egbert, J. (2005). Call Essentials. Principles and Practice in CALL Classrooms. TESOL (Teachers of English to Speakers of Other Languages, Inc.)

Johnson, A. (2005). A Short Guide to Action Research. Boston: Pearson Education Inc.

Krajka, J. (2000). The Internet TESL Journal: Using the Internet in Writing Instruction, Vol. VI, No 11. Retrieved March 1, 2005 from the Internet TESL Journal Web site: http://iteslj.org/Techniques/Krajka-WritingUsingNet.html

Levy, M. (1997). CALL: Context and conceptualisation.Oxford: Oxford University Press.

Lomicka, L.L. (1998). “To Gloss or not to Gloss”: An Investigation of Reading Comprehension Online, Vol. 1, No 2 Retrieved May 2005 from Language Learning & Technology Web site: http://llt.msu.edu/vol1num2/article2/default.html

Nunan, D. (1988). Language Teaching. A scheme for teacher education. Syllabus Design. Oxford University Press: eleventh edition.

Reeves, T.C. (1998). The Impact of Media and Technology in Schools. A Research Report prepared for The Bertelsmann Foundation. Retrieved April 12, 2005 from: http://it.coe.uga.edu/

Richards, J. & Lockhart, C. (1996). Reflective Teaching in Second Language Classrooms. Cambridge: Cambridge University Press.

Stern, H. (2001). Fundamental Concepts of Language Teaching. Great Britain: Oxford University Press.

Warshauer, M. (1995). “Computer Assisted Language Learning: an introduction”. In Fotos S. (Ed) Multimedia language teaching, Tokyo: Logos International.

Warshauer, M., Shetzer, H., & Meloni, C. (2001). Internet for English Teaching. Illinois USA: Bloomington.

Yankelovich, N., Meyrowitz, N., & Dam, A. (1985). Reading and Writing the electronic book. es/ponenciaspdf/FloraSalas.pdf

Descargas

Publicado

2011-07-08

Cómo citar

Boloña-López, M. del C. (2011). UN ESTUDIO DE INVESTIGACIÓN-ACCIÓN SOBRE LA PERCEPCIÓN DE LOS ESTUDIANTES SOBRE EL USO DE NICENET, UN ASISTENTE EN LÍNEA PARA EL APRENDIZAJE DEL INGLÉS COMO SEGUNDA LENGUA, EN EL SALÓN DE CLASE EN ECUADOR. Revista Electrónica Calidad En La Educación Superior, 1(2), 31–45. https://doi.org/10.22458/caes.v1i2.406

Número

Sección

Artículos
Loading...